יום חמישי, 9 במרץ 2023

בחברות הספנות צופים ירידה חדה ברווחיות בשנת 2023

 

חברות הספנות צופות ירידה חדה ברווחים השנה, לאור ירידה חדה בדמי ההובלה הממוצעים, ושיעורי אינפלציה גבוהים.

בשבוע שעבר פרסמו CMA CGM ו- Hapag-Loyd תוצאות שיא לשנת 2022 והזהירו כי השנה תהיה שונה מאוד.

ביום שישי האחרון דיווחה CMA CGM על רווח נקי של 24.9 מיליארד דולר לשנת 2022, אך דובר החברה ציין כי מסתמנת האטה ברבעון הרביעי הצפויה להימשך בשנת 2023.

הקבוצה דיווחה על עלייה של 33% בהכנסות לכדי 74.5 מיליארד דולר, מתוכם כ- 59 מיליארד דולר זרמו מפעילויות הליבה שלה בשינוע מטענים בים, עם שיעור ממוצע של דמי הובלה ממוצעים בגובה 2,711 דולר ל- TEU, לעומת 2,055 דולר בשנת 2021.

בהסתכלות שנתית, כמות המכולות ששונעו ירד רק ב -1.3% לעומת השנה הקודמת, לרמה של 21.7 מיליון TEU, עם זאת, ברבעון הרביעי חלה התכווצות של 5.4% בכמות המכולות ששונעו, והשיעור הממוצע של דמי ההובלה צנח ל- 2,402 דולר ל- TEU. בפעילות הלוגיסטיקה של CMA CGM חלה עלייה תלולה של 48% בהשוואה לשנת 2021 והסתכמה לרמה של 16.1 מיליארד דולר.

גם ענקית הספנות הפג-לויד פרסמה לפני ימים אחדים את נתוניה העסקיים לשנת 2021 והציגה רווח נקי של 18 מיליארד דולר.

ההכנסות של הפג-לויד עלו ב- 38% לסך של 36.4 מיליארד דולר, זאת בזכות עליה בכמות המכולות ששונעו לרמה של 11.8 מיליון TEU, עם שיעור ממוצע של דמי הובלה בגובה 2,863 דולר ל- TEU.

יתרה מזאת, הפג-לויד דיווחה על עליית מחירים אינפלציונית גבוהה עבור פעילות הספנות שלה, כאשר עלויות ההובלה זינקו ב- 18.5% משנה לשנה, לכ- 14.5 מיליארד דולר. המנכ"ל רולף הבבן ג'נסן אמר: "עלויות כמו דלק, אניות, שכר וטיפול במכולות עלו משמעותית".

לדבריו, "ירידה משמעותית ברווחים נותרה בלתי נמנעת". הוא חוזה EBIT בטווח של 2.1 מיליארד דולר ל -4.3 מיליארד דולר לשנה זו.

נציין שלחברת CMA CGM יש צבר הזמנות של אניות עם סך קיבלות של 818,000 TEU, ואילו Hapag-Loyd מצפה לכ- 362,000 TEU חדש.

פורסם באתר port2port


יום חמישי, 2 במרץ 2023

דירוג חברת יחדיו – שילוח בינלאומי ועמילות מכס בקונצרן – Coface

  דירוג חברת יחדיו – שילוח בינלאומי ועמילות מכס בקונצרן – Coface

יחדיו – שילוח בינלאומי ועמילות מכס בע"מ

שילוח בינלאומי עמילות מכס ולוגסטיקה

חברת" יחדיו – שילוח בינלאומי ועמילות מכס בע"מ" מתמחה בשינוע מטעני יבוא ויצוא בים ובאוויר ובמתן שירותי עמילות מכס. בעל החברה מר שמעון קניאס וחלק ניכר מעובדי החברה הם בעלי ותק וניסיון של למעלה מ-20 שנה בתחום השילוח ועמילות המכס. ב"יחדיו" אנו שמים דגש על מתן שירות מקצועי בסטנדרטים בינלאומיים. אנו מבצעים מעקב הזמנות יעיל ואמין באמצעות מערכות ממוחשבות מהמתקדמות בתחום.

הצוות שלנו, המונה כ-70 עובדים מיומנים, פרוס במספר מרכזי שירות בישראל ובחו"ל מתמחה במתן שירות "מדלת לדלת" – מהספק בחו"ל או בישראל ועד ללקוח בארץ או בחו"ל.

סניפי החברה
ביהוד, בלוד, באשדוד, בחיפה וליד גשר אלנבי מחוברים ביניהם באמצעות המערכת הממוחשבת, ומתקשרים ישירות גם עם מסופי המכס השונים כך שניתן לבצע שחרור מהיר ויעיל של המטען בכל שעות היממה או לבצע מסירות ישירות על פי הצורך.
בנוסף, ל"יחדיו" רשת המונה עשרות סוכנים ברחבי העולם המאפשרת מתן שירות מהיר ויעיל מכל קצוות תבל. נשמח לקבוע איתך פגישת ייעוץ אישית ולעמוד לרשותך בכל שאלה ובקשה.

הייחודיות של חברת יחדיו
חברת יחדיו מתמחה בתחום השילוח הבינלאומי מתן שירות מקצועי, אחריות בלעדית ומעורבות בכל שלבי שינוע משלוחים עד בית הלקוח, ביטוח ימי, קונסולידציה אווירית וימית, שירותי אחסנה ואריזה, הובלה, עמילות מכס.

שילוח בינלאומי
שילוח בינלאומי הוא משלוח מקצועי, לוגיסטי, של סחורה לייבוא או לייצוא. הוא האפשרות הגלובלית הטובה ביותר לעשות עסקים בין מדינות.
לישראל, למשל, יש הסכמים עם מדינות רבות שמקלות בתנאי המכס, על מנת להוזיל הכנסה והוצאה של מוצרים ארצה והחוצה.

איזה שילוח בינלאומי קיים ומה אנחנו מציעים
ישנם סוגי משלוחים רבים, אבל שילוח בינלאומי לרוב פונה לאחד משני האפיקים הבאים:
משלוח ימי – בהתאם לגודל הסחורה שילוח ימי נותן מענה להוזלת עלויות יחד עם זאת מגיע באיטיות וזה מתאים למי שהתכולה שלו "לא דחופה". בנוסף, אחריות לסביבה: משלוח ימי מזהם הכי פחות מכל סוגי המשלוחים שיש.
משלוח אווירי – נותן מענה למשלוחים מהירים מתאים למי שיש לו תכולה קלה ולא רבה, והוא זקוק לה בדחיפות, כמו חלק חילוף מהקצה השני של העולם.

עמילות מכס ומה אנחנו מציעים לכם
עמילות מכס היא שם המקצוע להכנסה, הוצאה, שחרור ושילוח של תכולה מנמלי ישראל. חברת יחדיו במקצועיות רבת השנים, צמיחה והשגיות מתוך העמילות מכס מתמחה בשחרור משלוחים ללא עיכובים, בצורה נכונה וחוקית ומתוך דאגה למניעת תשלומים מיותרים.
חברת יחדיו – שילוח בינלאומי ועמילות מכס בע"מ מציעה הפקה, פיקוח, ניהול ומעקב על כל אחד מסוגי המשלוחים האלו בניסיון ובמקצועיות רבה!

יום ראשון, 26 בפברואר 2023

לקט מאמרי השבוע

לקט מאמרי השבוע




A new WTO information note released on 23 February reports that global trade remained resilient and performed better than pessimistic predictions for 2022 as economies
קרא עוד »



למרות המתיחות, נמלי אוקראינה עובדים כרגיל

עד כה לא נרשמו הפרעות בשינוע מטען בנמלי המדינה, מלבד נמל סבסטופול, שאליו נדרש אישור כניסה/יציאה מיוחד. בעוד המתיחות בחצי האי קרים נמשכת, מדווחת סוכנות
קרא עוד »





Developing countries face special difficulties in benefiting as they should from the multilateral trading system. This page describes the efforts made by WTO to meet
קרא עוד »



מועצת המובילים: העיכובים באגף המטענים נמשכים

מועצת המובילים: ״אנו דורשים ממשרד התחבורה להוסיף באופן מיידי כוח אדם לאגף המטענים. מקבלים פניות נואשות מחברות הובלה בנוגע לעיכובים בהוצאת רישיון מוביל, הכשרות, חומ״ס
קרא עוד »



נמל חיפה: הגיעו מנופי חוף לטובת המטען הכללי

מדובר במשלוח ראשון של 2 מנופים מתוך 5 שהוזמנו, בפרוייקט שעלותו מוערכת בלמעלה מ-100 מיליון שקלים. המנופים הינם בעלי זרוע כפולה והם בעלי כושר הרמה
קרא עוד »



מושגי יסוד בסחר בינלאומי

סחר בינלאומי סחר בינלאומי הוא סחר בין מדינות בטובין, בשירותים או בקניין רוחני. סחר בשירותים מכירה ואספקה של מוצר בלתי מוחשי, הנקרא "שירות", בין ספק
קרא עוד »

יום ראשון, 19 בפברואר 2023

לופטהנזה קרגו: עדיין יש עיכובים בטיסות המטען

לופטהנזה קרגו: עדיין יש עיכובים בטיסות המטען




בנוסף להשבתה נרחבת של מערכות ה-IT של קבוצת לופטהנזה בשל תקלה שהתקיימה אתמול מתוכננת מחר גם שביתה של האיגוד המקצועי ״ורדי״. לופטהנזה קרגו: כל תוכנית הטיסות של לופטהנזה גרופ איירליינס בנמלי התעופה של פרנקפורט ומינכן מושעות.

חברת לופטהנזה קרגו עדכנה הבוקר את לקוחותיה כי בעקבות התאונה בה נחתכו בטעות כבלי תקשורת שגרמו להשבתה נרחבת של מערכות ה-IT של קבוצת לופטהנזה, ושל טיסות החברה, המערכת כולה עדיין תחת מתח ועדיין נרשמים עיכובים בהובלת מטענים.

בנוסף לתקלה, האיגוד המקצועי ״ורדי״ קרא לעובדי שירותי הקרקע, אבטחת התעופה והשירותים הציבוריים במספר נמלי תעופה בגרמניה לצאת לשביתה של יום שלם ביום שישי הקרוב (מחר), 17 בפברואר. האיגוד מבקש להשבית הפעילות בשעות הבוקר המוקדמות של יום שישי להסתיים בלילה בין יום שישי לשבת. שדות התעופה שייפגעו מהשביתות הם פרנקפורט/מיין, מינכן, שטוטגרט, המבורג, דורטמונד, האנובר וברמן. מפעילי שדות התעופה כבר הודיעו כי בשל היקף ואופי השביתה שהוכרזה, יהיה צורך בהפסקת הפעילות הסדירה.

לופטהזה קרגו הודיעה ללקוחותיה כי כל תוכנית הטיסות של לופטהנזה גרופ איירליינס בנמלי התעופה של פרנקפורט ומינכן מושעות, כאשר המשמעות היא שמספר רב של יכולות בטן יבוטלו להובלת מטען ביום זה. החברה ציינה כי היא פועלת במהירות לשריין מקום למטענים בטיסות הזמינות הבאות. כמו כן, החברה הודיעה כי חלק מטיסות המטען המתוכננות של לופטהנזה קרגו לפרנקפורט יגיעו ביום שישי בפברואר. 17 יפעלו כמתוכנן, אך הפריקה תוגבל למטענים מיוחדים כמו חומרים מתכלים ובעלי חיים. בהמשך לשביתה, ביום שישי, 17 בפברואר, טיסות מטען משדה פרנקפורט מבוטלות. חלק מהחיבורים הללו יחודשו לשבת, פברואר. 18.

מלופטהנזה קרגו נמסר: ״אנו מצטערים על ההתאמות הנדרשות ועל אי הנוחות שנוצרה כתוצאה מכך ומודים ללקוחות על ההבנה ושיתוף הפעולה במהלך תקופת השביתה הזו. הצוותים של לופטהנזה קרגו עושים כרגע הכל כדי לספק ללקוחות את התמיכה הטובה ביותר״.

פורסם באתר port2port

54 תובנות על חדירה מוצלחת לשוק – המדריך המלא

54 תובנות על חדירה מוצלחת לשוק – המדריך המלא




54 תובנות על חדירה מוצלחת לשוק – חלק א'

יום חמישי, 2 בפברואר 2023

לקט מאמרי השבוע

 לקט מאמרי השבוע

שילוח בינלאומי

קרא עוד »

תמצית תהליך הסחר הימי

קרא עוד »

יום חמישי, 12 בינואר 2023

עמילות מכס

 

עמילות מכס

החלטתם לייצא סחורה לחו”ל? נהדר. זה אומנם נשמע מאד פשוט – שולחים את הכל באונייה ומחכים שהלקוח שלכם יקבל את הסחורה, לא? אז זהו, שבמציאות

קרא עוד »  

יום שבת, 7 בינואר 2023

מדריך ליבוא מוצרים לפי תקינה רשמית ובינלאומית

 

מדריך זה מפרט את תהליך היבוא לישראל של מוצרים עליהם חלים תקנים רשמיים וכולל מידע על השינויים בתחום התקינה בעקבות רפורמת היבוא.

תקנים ישראליים ותקנים רשמיים

מהו  תקן

תקן הוא מסמך בו מפורטות דרישות טכניות החלות על מוצר או כללים טכניים של תהליך עבודה, לרבות הגדרות טכניות, באופן שיתאימו לייעודם.

התקן מתאר תכונות שונות של המוצר, כגון: ייעודו, פעולתו, מטרתו, תהליך ייצורו, התקנתו, הפעלתו, דרכי השימוש בו, איכותו ודרכי הבטחת האיכות , כמותו, ממדיו ודרכי מדידתם, הדרכים לבדיקתו, להחסנתו, לתחזוקתו ולהעברתו ממקום למקום, מקורו, כינויו, סימונו ואריזתו.

הכנת התקנים נעשית בוועדות התקינה ציבוריות במכון התקנים הישראלי לפי הוראות חוק התקנים וכללי התקנים.

ניתן לרכוש תקנים ולקרוא על כל תקן בהרחבה באתר מכון התקנים. כמו כן, ניתן גם לצפות בתקנים רשמיים (לפי חוק התקנים) ומחייבים (לפי חקיקה אחרת).

תקנים וולונטריים

תקן ישראלי שנקבע על ידי מכון התקנים הישראלי הוא תקן וולונטרי. בישראל נכון להיום יש כ-3,600 תקנים ישראליים.

תקנים רשמיים

על-פי חוק התקנים שר הכלכלה והתעשייה רשאי, לאחר התייעצות עם נציגי היצרנים והצרכנים, להכריז בהכרזה שמתפרסמת ברשומות על תקן וולונטרי מסוים, כולו או חלקו, כעל תקן ישראלי רשמי, אם נוכח כי הדבר דרוש להשגת לפחות אחת המטרות האלה:

  • שמירה על בריאות הציבור
  • שמירה על בטיחות הציבור
  • הגנה על איכות הסביבה
  • אספקת מידע, כאשר לא קיים מידע או מנגנון חלופי העשוי להקנות הגנה לצרכן 
  • הבטחת תאימות או חליפיות של מוצרים
  • מניעת נזק כלכלי משמעותי העלול להיגרם לצרכן כתוצאה משימוש במערכות, בחומרים או במוצרים הגלויים לעין והמשמשים בבניה, וכן מניעת נזק כלכלי העלול להיגרם לצרכן כתוצאה משימוש בחומרי בניה שאינם גלויים לעין.

חקיקה רלוונטית ליבוא מוצרים שחלים עליהם תקנים רשמיים (שאינם תקני מזון)

צו יבוא חופשי

צו יבוא חופשי נחקק מכוח פקודת היבוא והיצוא [נוסח חדש], התשל"ט-1979. על פי הפקודה כל מוצר המיובא לישראל דורש רישיון או אישור. צו יבוא חופשי מאפשר לכל אדם לייבא מוצרים באופן חופשי, למעט המוצרים המפורטים בתוספות הראשונה והשנייה של הצו.

צו יבוא חופשי, התשע"ד-2014  (להלן – צו יבוא חופשי) הינו דבר חקיקה בו מרוכזות דרישות רגולטוריות טכניות בהן חייבים לעמוד מוצרים מיובאים מסוימים בשלב שחרורם מהמכס.

מנוע צו יבוא חופשי מאפשר לערוך חיפוש בצו על פי מספר פרט מכס מלא, תיאור הטובין או גורם מטפל ומאפשר צפייה בדרישות נוספות ליבוא ברמת סיווג גבוהה יותר בצו.

בתוספת השנייה של צו יבוא חופשי מפורטים מוצרים שדורשים אישור עמידה בתקן רשמי, כאשר ליד כל פרט המכס, בטור ג', רשום לפי איזה תקן רשמי נדרש האישור.

ישנו מסמך מפורט "הנחיות והוראות הממונה על התקינה לעניין יבוא טובין שחל עליהם תקן רשמי". המסמך מהווה ריכוז הנחיות הממונה על התקינה, לצורך שחרור הטובין מחזקת המכס וקבלת "אישור עמידה בדרישות הממונה על התקינה" המהווה אישור למכירת הטובין. על היבואן להכיר מסמך זה בטרם תחילת פעילותו כיבואן מסחרי.

חשוב מאוד להכיר את החקיקה הרלוונטית והדרישות בה עוד בטרם תחילת הפעילות העסקית וזאת כדי להימנע מנקיטת הליכים מנהליים ופליליים.  

חקיקה רלוונטית נוספת

חשוב לקחת בחשבון שייתכנו דרישות שלא נכללות בצו יבוא חופשי וחשוב להכיר את כלל הרגולציה החלה על המוצר. דוגמת צו הגנת הצרכן – סימון טובין המפרט דרישות סימון העשויות להוסיף לדרישות הסימון המפורטות בתקנים. דוגמת תקן ישראל רשמי ת"י 2302 חלק 1 המתייחס לדרישות סיווג, סימון ואריזה של חומרים מסוכנים החלים על שורה של מוצרים (נוזלים דליקים, גזים בלחץ ועוד), בנוסף לכך נדרשת עמידה בתקנות לחוק החומרים המסוכנים (תקנות סווג ופטור), בחקיקה סביבתית ועוד.

מה על היבואן לדעת בטרם תחילת הפעילות

חשוב לדעת מהו פרט המכס של המוצר המיובא

מה זה פרט מכס?
פרט מכס הינו קוד מארבע עד שמונה ספרות שלפיו ניתן לזהות את המוצר, הקוד נקבע על פי שיטת סיווג בינלאומית, בעיקר לפי מהות המוצר. פרט המכס נקבע על ידי פקיד המכס או סוכן המכס.

כל פרטי המכס במדינת ישראל מרוכזים בצו תעריף המכס.

איך יודעים מהו פרט המכס של המוצר?

במידה ואין מידע מדויק בדבר סיווג המכס, ניתן לפנות לעמיל מכס או לבית מכס על מנת לבדוק מהו.

לפי פרט המכס של המוצר יהיה אפשר לבדוק את הדרישות הטכניות ביבוא, שכאמור מרוכזות בצו יבוא חופשי. החיפוש בצו יהיה ברמה של 4 או 8 ספרות. לחיפוש בצו יבוא חופשי

חובת הרשמה במרשם היבואנים

על פי פקודת היבוא והיצוא, כל היבואנים המייבאים טובין שחל עליהם תקן רשמי חייבים להירשם במרשם היבואנים עוד בטרם שחרור הטובין.

מסלולי יבוא לפי תקינה רשמית ולפי תקינה בינלאומית

קבוצות יבוא בתקינה

קיים מדרג של 4 רמות בדיקה בייבוא לפי רמת הסיכון הטמונה במוצרים שחלים עליהם תקנים רשמיים רמת הסיכון משקללת את הסיכון לבריאות הציבור או לבטיחותו  או לפי השפעתם של מוצרים אלו על איכות הסביבה.

במסגרת הרפורמה ביבוא, לצורך שחרור הטובין מרשויות המכס לגבי מרבית הטובין, ניתן יהיה להצהיר על עמידה בדרישות תקן ישראלי רשמי ללא צורך בבדיקות בגבול. בנוסף תוקן חוק התקנים כך שניתן לייבא טובין המתאים לדרישות תקן בין-לאומי על עדכוניו (מסלול תקינה בינלאומית) ובכלל זה אסדרה זרה, שאומצו, במלואן או בחלקן, בתקן ישראלי רשמי.

למידע נוסף על החלוקה לקבוצות יבוא

חדש – מסלול יבוא על בסיס עמידה בדרישות התקינה הבינלאומית

במסלול זה ניתן לייבא טובין העומדים בהוראות סעיף 9(א)(1)(ב) לחוק התקנים, המנויים ברשימה החיובית והעומדים בתנאים הקבועים בה ובתנאים נוספים כמפורט להלן: 

  1. הגשת הצהרת יבואן ותעודת בדיקה ממעבדה מוסמכת על ידי גוף החבר ב-ILAC או ממכון התקנים, כמפורט ברשימה החיובית. 
  2. סימון כנדרש לפי הדין בישראל והתאמה לרשת החשמל בישראל.
להצהרת היבואן לפי מסלול התקינה הבינלאומית חובה לצרף מסמכים כפי שמפורטים ברשימה החיובית.
כדאי לעיין במדריך מפי גברת אתי פלר, מנכ"לית הרשות הלאומית להסמכת מעבדות, המפרט כיצד יכול יבואן ישראלי לבדוק האם מעבדה בחו"ל, שבדקה טובין, הינה מעבדה מוסמכת על ידי גוף הסמכה החתום על אמנת ILAC

בהגשת תעודה ממעבדה מוסמכת יש לוודא:

  • שהמעבדה שערכה בדיקה והפיקה תעודה לפי תקן בינלאומי הינה מוסמכת לבצע בדיקות הערכת תואמות לאותו התקן;
  • שהטובין מתואר בתעודה זהה לטובין מיובא;
  • שהמוצר נבדק לפי מהדורה עדכנית של תקן בינלאומי.

חובת החזקת תיק מוצר

מכוח סעיף 2יב והתוספת לפקודה יבואן חייב להחזיק את המסמכים (תיק מוצר) כמפורט בהנחיות והוראות הממונה על התקינה לעניין יבוא טובין שחל עליהם תקן רשמי.

חשוב ביותר להכין את תיק המוצר עוד בטרם תחילת הפעילות העסקית של היבוא.

על היבואן להכיר את רשימת המסמכים שחייבים להימצא בתיק מוצר ולתחזק את המסמכים המעודכנים כמפורט בנספח ד' להוראות והנחיות.

בקרה ביבוא של מוצרים עליהם חלים תקנים רשמיים

בעקבות השינויים שעברה לאור הרפורמה ביבוא, פקודת היבוא והיצוא קובעת כי הממונה על התקינה רשאי להסתייע במעבדות בדיקה לצורך פיקוח ואכיפה בהליך יבוא טובין לארץ.

עקרונות והנחיות לעניין בקרה ביבוא מפורטים במסמך "הנחיות והוראות הממונה לבקרת משלוחים מיובאים באמצעות מעבדות בדיקה, על-פי פקודת היבוא והיצוא".

להלן קישור לרשימת מעבדות מוכרות אליהן ניתן להגיש בקשות לבדיקות תקן של טובין מיובאים, לכל מעבדה רשימת התקנים הרשמיים שבתחום הכרתה.

ניתן להיעזר במידע ליבואן באתרי המעבדות:

לעניין הבקרה ביבוא מעבדת בדיקה (מכון התקנים, מעבדת חרמון, מעבדת סיסטם ומעבדת ITL) פועלות מטעם הממונה על התקינה בהתאם להנחיותיו והוראותיו ותחת פיקוחו.

במהלך הגשת בקשות ביבוא מופעלת מערכת הערכת סיכונים של המכס ובכך לכל שורה בבקשת היבוא ניתן ערך סיכון. מערכת ניהול סיכונים של הממונה על התקינה בוחרת לבצע בקרה למשלוחים שקיבלו ערך סיכון גבוה.

קיימים שני סוגי בקרה: בקרת תיק מוצר ובדיקת התאמה לתקן של המוצר המיובא.

  • אם במהלך הבקרה יבואן נדרש להעביר את תיק המוצר, עליו להעבירו למעבדה תוך 72 שעות לכל המאוחר. אישור עמידה בדרישות הממונה יתקבל מיד עם העברת תיק מוצר לבחינה (ובמקביל לבדיקת תוכנו). לפני כן לא ניתן יהיה לשחרר את המשלוח.
  • אם במהלך הבקרה יבואן נדרש לבדיקת המוצר, אישור עמידה בדרישות הממונה יופק עם קבלת התחייבות היבואן להעביר מוצרים לבדיקה. לפני כן לא ניתן יהיה לשחרר את המשלוח.

אם היבואן לא נדרש לבדיקות כאמור, אישור עמידה בדרישות הממונה יתקבל לכל המאוחר עד 3 ימי עבודה. 

פטורים והקלות ביבוא מוצרים שחלים עליהם תקנים רשמיים

במקרים מסוימים ניתן לקבל פטור מאישור תקן רשמי. 

הענקת פטור בהתאם לסעיף 2(ג)2 לצו יבוא חופשי

מנכ"ל משרד הכלכלה והתעשייה קבע את העילות והתנאים לקבלת הפטור. הפטור מתייחס לחובת הצגת רישיון כמפורט בתוספת הראשונה, וכן פטור מקיום הדרישות המפורטות בתוספת השנייה (חובת סימון בעברית וחובת תו תקן).

שירות זה מוסדר על ידי הוראת מנכ"ל .2.6. הבקשה תוגש באמצעות טופס מקוון באתר המשרד ותשלח לגורם המטפל בהתאם לקבוע בהוראה.

למידע נוסף על קבלת פטורים בהתאם לסעיף 2(ג)2 לצו יבוא חופשי

פטור לצורך מחקר ופיתוח או יבוא לשם יצוא

בעקבות תיקוני חקיקה לפקודת היבוא והיצוא  וחוק התקנים, ניתן להגיש בקשה לפטור מחובת התאמת תקן רשמי במקרים הבאים:

  • יבוא מוצרים לצורך מחקר ופיתוח (בהתאם להגדרת "מחקר ופיתוח" בחוק לעידוד מחקר, פיתוח וחדשנות טכנולוגית בתעשייה, התשמ"ד-1984). 
  • יבוא מוצרים המיועדים ליצוא.

יום ראשון, 1 בינואר 2023

תפקידו של עמיל המכס




יחדיו - שילוח בינלאומי ועמילות מכס


תפקידו של עמיל המכס

במאמר זה נעסוק בתפקידיו השונים של עמיל המכס. מה השירות שהוא מציע? איך נדע לבחור עמיל מכס טוב? וכיצד ניתן לדעת אם הוא מבצע את תפקידו? סקירה של תפקידיו השונים ודרכי הביצוע במאמר הבא.

עמיל מכס הוא סוכן או מתווך המייצג בעל עסק מול רשויות המכס ומלווה בתהליכי סחר בינלאומי. עמיל מכס, הוסמך בקורסים מיוחדים ובעל רשיון "סוכן מכס" שהוסמך לאחר מבחנים ותקופת התמחות על ידי רשות המסים בישראל, אגף המכס והמע"מ.

בתחנות מכס שנמצאות במסופים, ישנן עמדות וסניפים בהם נמצאים עמילי המכס.
סוכן המכס בתפקידו הוא אחראי על הניירת וטפסי התהליכים של יבוא ושל ייצוא סחורה, עליו להמציא את המסמכים הרלוונטים כפי המקובל על ידי השלטונות, הינו גובה תשלום על פעולתו יחד עם התשלום עבור מיסי המדינה ומסווג את הסחורות. עמיל המכס בנוסף לתפקידו, עוסק לרוב גם בשילוח בינלאומי, הובלות יבשתיות, מחסני ערובה, הובלות ימיות וביטוחים ימיים. כמו כן, רוב חברות עמילות המכס עוסקות בלוגיסטיקה של שינוע הסחורות בין מדינות בעצמן, ויש כאלה שנמצאות בקשר עם גורמים ורשויות בחו"ל.

בעל עסק שרוצה לבחור עמיל מכס שייצג אותו, מלבד האמינות והמקצועיות הנדרשת, יעדיף עמיל מכס מהיר בעבודתו לשחרור סחורה או ייצוא משלוחים, בביצוע פעילויות בירוקרטיות באופן יעיל. יתרה מזאת, עמיל מכס בעל ידע מקצועי רב הינו קריטריון הכרחי בבחינת קביעת גובה המס על ידי המדינה. בעתות של מחלוקות בין המכס לעמיל המכס ביחס לסיווג הסחורה שיובאה, ישנן קריטריונים שאינן בהכרח באים לידי ביטוי במציאות ולכן במידה ועמיל המכס לא בקיא בידע, המס עלול לעלות בהתאם. המחלוקות נולדות מהסיבה שמדינת ישראל ניסתה לייצור מערכת מיסוי משלה, בעוד לצידה ישנם הסכמים בינלאומיים רבים שנחתמו מול מדינות, כל מדינה בנפרד, והדבר משפיע על הסיווג. כמו כן, ממשלת ישראל לא יציבה ועקבית ביחס לקריטריונים ולמעשה לעיתים רחוקות מאוד המוצרים הולמים את הסיווג למוצרים שבמספרי המס.

בנוסף, עמיל מכס בעל יכולת מיקוח, על מנת להשיג הנחות על תשלומי שילוח, זוכה לבעלי עסקים רבים שרוצים להעסיק אותו, למרות העובדה שברוב המקרים סכום ההנחה שהושג הוא למעשה הופך לרווח של העמיל.

לסיכום, כדי לבחור עמיל מכס טוב כדאי לסקור את כלל שירותיו שהוא מציע, את הניסיון שלו בפתרון הבעיות השונות שיכולות לצוץ במהלך העבודה וכמובן המלצות טובות יעזרו לבצע בחירה נכונה שתטיב עם העסק שלנו לאורך זמן.

כותב תוכן מקצועי ושיווקי MC Cargo – פתרונות שילוח ולוגיסטיקה

סוגי שילוח בינלאומי




יחדיו - שילוח בינלאומי ועמילות מכס


סוגי שילוח בינלאומי

אנחנו שומעים רבות על המושג שילוח בינלאומי, ואם הגעתם עד כאן סימן שהמושג לא זר לכם, אתם כנראה מתלבטים באיזה סוג של שילוח לבחור. יש שילוח בינלאומי דרך הים, יש כזה שמתבצע דרך היבשה, אחר עובר דרך האויר ויש גם שירות שילוח מיוחד המכונה – שילוח אקספרס. לכל שירות מבין אלו שמנינו כאן יש את היתרונות והחסרונות שלו וכל אחד מתאים לצרכים שונים.

כדי לעשות סדר בבלגן, ריכזנו עבורם מידע אודות כל אחד מהשירותים הללו, בתקווה שתוכלו לבחור את השירות המתאים ביותר עבורכם.
  1. שילוח בינלאומי ימי–שילוח סחורות ומטענים דרך הים הוא מהדרכים הותיקות ביותר. מהיום שהיה לנו אוניות מסע, היה לנו גם שילוח דרך הים. כידוע, האוניות הומצאו זמן רב לפני המטוסים, לפני אלפי שנים, ומאז הן משרתות את האדם. שילוח ימי מאפשר לנו להעביר סחורות ומטענים גדולים וקטנים ליעדים שונים בעולם והם נחשבים לאופציה זולה יחסית ובטוחה. החיסרון של שילוח ימי הוא שלא תמיד חברות הספנות יכולות להתחייב על לוחות זמנים מדויקים. לכן, שירות זה מתאים יותר לאנשים או גופים שלא צריכים לעמוד בלוחות זמנים צפופים או דוחקים.
  2. שילוח בינלאומי יבשתי – שילוח יבשתי כשמו כן הוא, עובר דרך היבשה. שילוח שכזה אולי רווח במדינות וביבשות רבות, אך בישראל המצב הפוליטי לא מאפשר את קיומו. כדי להעביר מטען דרך היבשה לארצות אחרות יש לעבור דרך המדינות השכנות וכידוע רובן עוינות את ישראל. עם זאת יש כמה מעברים בין ישראל למצרים ובין ישראל לירדן שדרכם ניתן לבצע שילוח יבשתי, אך מדובר במקרים מיוחדים.
  3. שילוח בינלאומי אווירי–שילוח אווירי נעשה דרך מטוסים. זהו אמנם לא השירות הוותיק ביותר או הזול ביותר אך הוא בהחלט נחשב למהיר ביותר. כאשר בוחרים בשילוח אווירי אפשר להיות סמוכים ובטוחים שהסחורה, התכולה או המטען יגיעו ליעדם בזמן, אך כאמור סביר מאוד להניח שהשירות יעלה יותר כסף. בנוסף, כאשר מדובר בהעברת חומרים רגישים או מסוכנים, לא תמיד ניתן יהיה להעביר אותם דרך האוויר. שילוח אווירי מתאים למגזר העסקי שצריך, על פי רוב, לעמוד בלוחות זמנים.
  4. שילוח בינלאומי אקספרס – שירות שכזה הוא ייחודי לחברות מסוימות וחשוב להבין שלא כל חברת שילוח בינלאומי מציעה כזה שירות. שילוח אקספרס יעשה על פי רוב דרך האוויר ומבטיח שהסחורה או המטען יגיע במהירות הבזק ליעדם. אולם כמו לכל דבר בחיים לשילוח אקספרס יש מחיר והוא – המחיר. שירות זה יהיה יקר יותר מהשירותים שמנינו כאן בגלל הדחיפות, כמובן. השירות הזה מתאים, למשל, לעסקים שחייבים להעביר מטען במהירות וללקוחות אשר מסוגלים לשאת בהוצאות המיוחדות, אך הם מתאימים גם למגזרים אחרים שנושא הדחיפות נמצא בראש מעייניהם.

שילוח בינלאומי של מטענים רגישים או חריגים – לעיתים עולה הצורך בהעברת מטענים מיוחדים, כאלו שנואים חומרים רגישים או מסוכנים. במקרים כאלו, כל נושא נבדק לגופו על ידי חברת השילוח והיא מתאימה את נתיב התעבורה של המטען הרגיש. כאשר נדרשים לבצע העברה של חומרים מסוכנים או רגישים, מלווה חברת השילוח את המטען באופן ייחודי ואישי ודואגת ללוגיסטיקה המיוחדת.


רביבו אילן מנכ"ל א. יוניברס טרנזיט בע"מ www.univers-transit.co.il