יום ראשון, 12 במאי 2024

המדריך האולטימטיבי: ביטוח מטענים ליצואנים ויבואנים

המדריך האולטימטיבי: ביטוח מטענים ליצואנים ויבואנים

ביטוח מטען הוא סוג של ביטוח המכסה נזק או אובדן למטען במהלך ההובלה. היא מספקת הגנה פיננסית ליצואנים וליבואנים במקרה שהסחורה שלהם תיפגע, אובדת או נגנבת בזמן ההעברה. הבנת היסודות של ביטוח מטענים חיונית לכל מי שמעורב בסחר העולמי.

המדריך האולטימטיבי: ביטוח מטענים ליצואנים ויבואנים

כשמדובר בביטוח מטען, ישנם מספר מונחים ומושגים מרכזיים שכדאי להיות מודעים אליהם. הראשון הוא הערך המבוטח, המתייחס לערך הכולל של הסחורה המועברת. ערך זה משמש לקביעת הפרמיה, או העלות, של פוליסת הביטוח. חשוב ליצואנים וליבואנים להעריך במדויק את ערך המטענים שלהם כדי להבטיח שיש להם כיסוי הולם.

מושג חשוב נוסף הוא הערכת סיכונים. ספקי ביטוח מעריכים גורמים שונים כגון אופן התחבורה, נתיב, אופי הסחורה והיסטוריית תביעות קודמות בעת קביעת רמת הסיכון הקשורה למשלוח מסוים. מידע זה עוזר להם לחשב פרמיה מתאימה ולהגדיר גבולות כיסוי.

סוגי ביטוח מטען זמינים

ישנם סוגים שונים של פוליסות ביטוח מטען העומדות לרשות היצואנים והיבואנים. הסוגים הנפוצים ביותר כוללים:

פוליסות כל סיכונים: פוליסות אלו מספקות כיסוי לכל הסיכונים, אלא אם כן נכללו במפורש בפוליסה.

פוליסות סכנות עם שם: פוליסות אלו מכסות רק סיכונים הרשומים במפורש בפוליסה.

פוליסות הפלגה: פוליסות אלו מספקות כיסוי להפלגה או משלוח בודד.

פוליסות פתוחות: פוליסות אלו מספקות כיסוי עבור מספר משלוחים על פני פרק זמן מוגדר.

אמצעי תחבורה: לאמצעי תחבורה שונים יש סיכונים שונים הקשורים אליהם. חשוב לבחור פוליסה המכסה את אופן התחבורה הספציפי המשמש למשלוח.

מגבלות כיסוי: על יצואנים ויבואנים לבחון היטב את מגבלות הכיסוי הניתנות בפוליסת הביטוח כדי לוודא שהן תואמות את ערך המטען שלהם.

השתתפות עצמית: השתתפות עצמית היא הסכום שעל המבוטח לשלם מכיסו לפני כניסת הכיסוי הביטוחי. חשוב להבין את סכום ההשתתפות העצמית ולכלול אותו באסטרטגיות תקציב וניהול סיכונים.

חריגות: בפוליסות ביטוח יש לרוב חריגות, שהן סיכונים או נסיבות ספציפיות שאינן מכוסות על ידי הפוליסה. חיוני לסקור את ההחרגות הללו ולהעריך אם יש צורך בכיסוי נוסף עבור סיכונים ספציפיים כלשהם.

אובדן או נזק עקב אריזה או טיפול לא נאותים

אובדן או נזק שנגרמו כתוצאה ממגבלה או טבע הסחורה

הפסד או נזק כתוצאה מעיכוב, אובדן שוק או אובדן רווח

אובדן או נזק שנגרמו כתוצאה ממלחמה, שביתות, מהומות או פעולות טרור

יידעו את ספק הביטוח: על המבוטח ליידע את ספק הביטוח שלו בהקדם האפשרי לאחר גילוי האובדן או הנזק.

אסוף תיעוד: המבוטח יצטרך לספק תיעוד תומך כגון מסמכי משלוח, חשבוניות, תמונות של הסחורה הפגומה וכל ראיה רלוונטית אחרת.

הגשת התביעה: על המבוטח למלא ולהגיש טופס תביעה שסופק על ידי ספק הביטוח שלו. טופס זה ידרוש פרטים על המשלוח ואופי האובדן או הנזק.

הערכה ופשרה: ספק הביטוח יעריך את התביעה על סמך המסמכים שהוגשו ויקבע האם היא נכנסת לכיסוי שמספק הפוליסה. אם יאושר, הם ימשיכו ליישוב התביעה לפי התנאים המפורטים בפוליסה.

ביטוח מטענים ימיים: משלוחים ימיים כרוכים לעתים קרובות בזמני מעבר ארוכים יותר ובסיכון גבוה יותר לנזק עקב ים סוער או תנאי מזג אוויר קשים. פוליסות ביטוח מטענים ימיות מספקות בדרך כלל כיסוי לסיכונים ספציפיים לתחבורה ימית.

ביטוח מטען אווירי: משלוחים אוויריים הם בדרך כלל מהירים יותר ופחות רגישים לנזק בהשוואה לתחבורה ימית או יבשתית. לפוליסות ביטוח מטען אווירי עשויות להיות מגבלות כיסוי ופרמיות שונות בהתבסס על הסיכון הנמוך יותר הקשור בהובלה אווירית.

ביטוח מטענים יבשתיים: הובלה יבשתית, בין אם ברכבת ובין אם במשאית, מגיעה עם מערך סיכונים משלה, כגון תאונות, גניבה או נזק במהלך טעינה ופריקה. פוליסות ביטוח מטענים קרקע נועדו לכסות את הסיכונים הספציפיים הללו.

נוחות: בפוליסה פתוחה, אין צורך בביטוח נפרד לכל משלוח בנפרד. זה חוסך זמן ומאמץ בניהול תהליך הביטוח.

חיסכון בעלויות: פוליסות פתוחות מציעות לרוב פרמיות מוזלות בהשוואה לביטוח כל משלוח בנפרד. זה יכול להביא לחיסכון משמעותי בעלויות עבור עסקים המעורבים בפעילויות שילוח תכופות.

גמישות: ניתן להתאים פוליסות פתוחות כדי לענות על הצרכים הספציפיים של יצואנים ויבואנים. ניתן להתאים את מגבלות הכיסוי בהתבסס על הערך והנפח של המשלוחים, מה שמספק גמישות כאשר הצרכים העסקיים משתנים עם הזמן.

הערכת שווי מדויקת: ודא שהערך המבוטח משקף במדויק את ערך המטען כדי למנוע תת-ביטוח או ביטוח יתר.

אריזה וטיפול נכונים: נקוט באמצעי הזהירות הדרושים כדי לארוז ולטפל כראוי בסחורה כדי למזער את הסיכון לנזק במהלך ההובלה.

תיעוד יסודי: שמור תיעוד מפורט של מסמכי משלוח, חשבוניות, תמונות וכל תיעוד רלוונטי אחר כדי לתמוך בתביעות אפשריות.

סקירת פוליסה רגילה: סקור מעת לעת את פוליסת ביטוח המטען שלך כדי לוודא שהיא תואמת את הצרכים העסקיים הנוכחיים שלך ומכסה כל סיכונים או דרישות חדשות.

מסקנה: אבטחת פעילות הסחר הגלובלית שלך באמצעות ביטוח מטענים

ביטוח מטען הוא כלי חיוני ליצואנים ויבואנים בשמירה על סחורתם במהלך הובלה בינלאומית. על ידי הבנת היסודות של ביטוח מטענים, בחינת סוגי פוליסות שונים, התחשבות בגורמים מרכזיים בבחירת הכיסוי וביצוע שיטות עבודה מומלצות, עסקים יכולים להבטיח שהמשלוחים שלהם מוגנים מפני סיכונים בלתי צפויים. בין אם זה דרך הים, האוויר או היבשה, ביטוח מטענים מספק שקט נפשי וביטחון פיננסי בנוף מסחר בלתי צפוי. אל תתנו לאי הוודאות של הלוגיסטיקה הגלובלית לעכב את הצמיחה העסקית שלכם - אבטח את פעילות הסחר הגלובלית שלך עם ביטוח מטענים ליצואנים ויבואנים.


הובלות יבשתיות - שינוע מטענים

הובלות יבשתיות - שינוע מטענים

לפני שנצלול אל המורכבויות של הובלת מטענים יבשתית יעילה, חשוב להבין את היסודות של הובלה יבשתית. הובלה יבשתית מתייחסת לתנועת סחורות בכביש או ברכבת, בניגוד לאוויר או בים. זהו מרכיב מכריע בשרשרת האספקה העולמית, המחבר בין עסקים וצרכנים למרחקים עצומים.

הובלות יבשתיות - שינוע מטענים

בהובלת מטענים יבשתית, ישנם שני אמצעי תחבורה עיקריים: משאיות ורכבות.

משאיות מציעות גמישות ואפשרויות משלוח מדלת לדלת, מה שהופך אותן לאידיאליות עבור משלוחים למרחקים קצרים או רגישים לזמן. מצד שני, רכבות חסכוניות יותר עבור הובלות למרחקים ארוכים ויכולות להתמודד עם כמויות גדולות יותר של מטען.

בחירת אמצעי התחבורה המתאים תלויה בגורמים שונים כמו מרחק, נפח, דחיפות ושיקולי עלות. במקרים מסוימים, שילוב של משאיות ורכבות עשוי להיות הפתרון היעיל ביותר.

בחירת אמצעי תחבורה נכון: משאיות, רכבות או שילוב?

כאשר מדובר בבחירה בין משאיות, רכבות או שילוב ביניהם להובלת מטענים, ישנם מספר גורמים שיש לקחת בחשבון. שיקול מרכזי אחד הוא מרחק. למרחקים קצרים יותר או משלוחים הדורשים עצירות תכופות לאורך הדרך, משאיות הן לרוב הבחירה המועדפת בשל הגמישות והיכולת שלהן לגשת למקומות מרוחקים.

מצד שני, כשמדובר בהובלות למרחקים ארוכים שבהם הזמן אינו גורם קריטי, רכבות מציעות יתרונות משמעותיים. לרכבות יש כושר העמסה גבוה יותר בהשוואה למשאיות ויכולות להוביל כמויות גדולות של מטען בנסיעה אחת. זה הופך אותם לחסכוניים יותר עבור הובלת סחורות למרחקים ארוכים.

במקרים מסוימים, שילוב של הובלה משאית ורכבת כאחד יכול לספק תוצאות מיטביות. גישה זו מאפשרת הובלה יעילה למרחקים ארוכים ברכבת בשילוב עם משלוח לקילומטר האחרון במשאית. על ידי מינוף אסטרטגי של שני אופני התחבורה, עסקים יכולים להשיג איזון בין עלות-תועלת לאספקה בזמן.

  

ייעול תכנון המסלול ליעילות וחסכון

תכנון המסלול ממלא תפקיד מכריע בהבטחת היעילות והחסכון של הובלת מטענים יבשתית. על ידי אופטימיזציה של מסלולים, עסקים יכולים למזער את מרחקי הנסיעה, להפחית את צריכת הדלק ולשפר את זמני האספקה הכוללים.

ישנם מספר גורמים שיש לקחת בחשבון בעת אופטימיזציה של תכנון המסלול. ראשית, עסקים צריכים לקחת בחשבון את אופי המטען המועבר. סחורות מסוימות עשויות לדרוש טיפול או תנאי אחסון ספציפיים, מה שעלול להשפיע על בחירת המסלולים.

בנוסף לשיקולי מטען, עסקים צריכים גם לקחת בחשבון את דפוסי התנועה, תנאי הדרך וכל מכשול פוטנציאלי בדרך. על ידי מינוף טכנולוגיה כגון מערכות GPS ועדכוני תעבורה בזמן אמת, חברות יכולות לקבל החלטות מושכלות לגבי המסלולים היעילים ביותר.

יתר על כן, אופטימיזציה של מסלול צריכה להתחשב גם בדרישות והעדפות הלקוח. על ידי התאמת לוחות הזמנים של אספקה לציפיות הלקוחות, עסקים יכולים לשפר את שביעות רצון הלקוחות ולבנות מערכות יחסים חזקות יותר.

אבטחת מטען: שיטות עבודה וחידושים מומלצים

אבטחת מטענים היא היבט קריטי בהובלה יבשתית. הגנה על סחורות מפני גניבה או נזק חיונית לשמירה על האמון בשרשרת האספקה. ישנן מספר שיטות מומלצות שעסקים יכולים ליישם כדי לשפר את אבטחת המטען במהלך הובלת מטענים יבשתית.

ראשית, אריזה נכונה ואבטחת סחורות היא חיונית. יש לארוז מטען במיכלים יציבים עמידים בפני חבלה או נזק במהלך ההובלה. בנוסף, שימוש בחותמות מוכחות חבלה יכול לספק שכבת אבטחה נוספת.

פרקטיקה חשובה נוספת היא ביצוע בדיקות רקע יסודיות של נהגים ואנשי צוות אחרים המעורבים בתהליך ההובלה. זה עוזר להבטיח שרק לאנשים מהימנים תהיה גישה למטען רגיש.

בשנים האחרונות, חידושים טכנולוגיים מילאו תפקיד משמעותי גם בשיפור אבטחת המטען. לדוגמה, מערכות מעקב GPS מאפשרות ניטור בזמן אמת של המטען, ומאפשרות לעסקים לעקוב אחר מיקומו ולזהות כל סטייה בלתי מורשת מהמסלול המתוכנן.

יתר על כן, ההתקדמות בטכנולוגיות מעקב וידאו וניטור מרחוק הקלו על ניטור המטען לאורך תהליך ההובלה. חידושים אלה מספקים שכבת אבטחה נוספת ומסייעים בהרתעת גניבות או נזק פוטנציאליים.

מינוף טכנולוגי בהובלת מטענים יבשתית

הטכנולוגיה חוללה מהפכה בתעשיית הובלת מטענים יבשתית, ואיפשרה לעסקים לייעל את התפעול, לשפר את היעילות ולשפר את שביעות רצון הלקוחות הכוללת. ישנן מספר טכנולוגיות מפתח הממלאות תפקיד מכריע באופטימיזציה של הובלת מטענים יבשתית.

טכנולוגיה אחת כזו היא מערכות מעקב GPS. מערכות אלו מאפשרות לעסקים לעקוב אחר מיקום הרכבים שלהם בזמן אמת, מה שמאפשר תכנון מסלול טוב יותר ומעקב אחר לוחות זמנים של משלוחים. מעקב GPS מספק גם נתונים יקרי ערך לניתוח ביצועי הנהג וזיהוי אזורים לשיפור.

טכנולוגיה חשובה נוספת היא תוכנת ניהול צי. תוכנה זו מסייעת לעסקים לנהל את ציי הרכב שלהם בצורה יעילה יותר על ידי מתן תובנות לגבי צריכת דלק, לוחות זמנים לתחזוקה והתנהגות הנהג. על ידי אופטימיזציה של ניהול הצי, חברות יכולות להפחית עלויות ולשפר את היעילות התפעולית הכוללת.

בשנים האחרונות חלה עלייה גם בשימוש בכלי רכב אוטונומיים בהובלת מטענים יבשתית. משאיות אוטונומיות מציעות פוטנציאל ליעילות מוגברת ולהפחתת עלויות העבודה. עם זאת, אימוץ נרחב של כלי רכב אוטונומיים הוא עדיין נושא לוויכוח מתמשך בשל חששות רגולטוריים ובטיחותיים.

בסך הכל, מינוף הטכנולוגיה בהובלת מטענים יבשתית יכול לשפר משמעותית את היעילות התפעולית, להפחית עלויות ולשפר את שביעות רצון הלקוחות.

שיקולים מרכזיים בניהול קיבולת עומס

ניהול קיבולת עומס יעיל חיוני למיצוי העלות-תועלת המרבית בהובלת מטענים יבשתית. על ידי אופטימיזציה של כושר העמסה, עסקים יכולים למזער את מספר הנסיעות הנדרשות להובלת סחורות ולהפחית את צריכת הדלק.

שיקול מרכזי אחד בניהול קיבולת עומס הוא הבנת הגבלות משקל ותקנות. באזורים שונים עשויות להיות מגבלות משקל ספציפיות למשאיות או רכבות, וחרוג ממגבלות אלו עלול לגרום לקנסות או עונשים אחרים. על ידי הקפדה על עמידה בתקנות המשקל, עסקים יכולים למנוע עלויות ועיכובים מיותרים.

שיקול חשוב נוסף הוא איחוד מטענים נכון. על ידי איחוד מספר משלוחים למטען אחד, עסקים יכולים למקסם את השימוש בשטח הפנוי ולהפחית את מספר כלי הרכב הריקים או המלאים בחלקם על הכביש.

יתר על כן, אופטימיזציה של חלוקת העומס בתוך כלי רכב היא חיונית לשמירה על יציבות ובטיחות במהלך ההובלה. אבטחת מטען נכונה וחלוקת משקל אחידה מסייעת במניעת תאונות ונזקים לסחורה.

על ידי ניהול קפדני של כושר העמסה, עסקים יכולים להשיג חיסכון משמעותי בעלויות תוך שמירה על רמות גבוהות של יעילות בהובלת מטענים יבשתית.

צמצום סיכונים ואתגרים בהובלת מטענים יבשתית

הובלת מטענים יבשתית מגיעה עם חלקה ההוגן של סיכונים ואתגרים. מתנאי מזג אוויר בלתי צפויים ועד לעומסי תנועה, עסקים חייבים להיות מוכנים לנווט את המכשולים הללו ביעילות.

אסטרטגיית מפתח אחת להפחתת סיכונים היא תכנון מגירה. על ידי פיתוח מסלולים חלופיים או תוכניות גיבוי למקרה של אירועים בלתי צפויים כגון סגירת כבישים או תנאי מזג אוויר קשים, עסקים יכולים למזער שיבושים בשרשרת האספקה שלהם.

בנוסף לתכנון מגירה, תקשורת ותיאום יעילים חיוניים להתגברות על אתגרים בהובלת מטענים יבשתית. ערוצי תקשורת ברורים בין נהגים, שולחים ולקוחות עוזרים להבטיח שכולם יהיו באותו עמוד לגבי לוחות זמנים של משלוחים וכל בעיה פוטנציאלית שעלולה להתעורר.

יתרה מזאת, תחזוקה ובדיקות שוטפות של כלי רכב חיוניים למזעור הסיכון לתקלות או תאונות. על ידי הטמעת תוכניות תחזוקה מונעת וביצוע בדיקות יסודיות לפני כל נסיעה, עסקים יכולים להפחית את הסבירות לעיכובים או שיבושים יקרים.

שיטות בר קיימא בהובלת מטענים: איזון בין רווח להשפעה סביבתית

בעולם של היום, קיימות היא דאגה הולכת וגוברת בתעשיות - כולל הובלת מטענים. עסקים מחפשים יותר ויותר דרכים להפחית את ההשפעה הסביבתית שלהם תוך שמירה על רווחיות.

אסטרטגיית מפתח אחת להשגת קיימות בהובלת מטענים יבשתית היא ייעול תכנון המסלול. על ידי בחירת המסלולים היעילים ביותר, עסקים יכולים למזער את צריכת הדלק ולהפחית את פליטת גזי החממה. בנוסף, אימוץ דלקים חלופיים או השקעה בכלי רכב חשמליים או היברידיים יכולים להפחית עוד יותר את טביעת הרגל הפחמנית של הובלה יבשתית.

היבט חשוב נוסף של הובלת מטען בת קיימא הוא אופטימיזציה של עומסים. על ידי מקסום כושר העמסה והפחתת מיילים ריקים, עסקים יכולים למזער את מספר כלי הרכב על הכביש ולהפחית את צריכת הדלק הכוללת.

יתרה מזאת, יישום שיטות לוגיסטיקה ירוקות כגון מיחזור חומרי אריזה והפחתת פסולת יכולה לתרום לשרשרת אספקה בת קיימא יותר.

למרות שעשויות להיות עלויות מראש הקשורות לאימוץ שיטות בר-קיימא, עסקים יכולים להרוויח בטווח הארוך באמצעות הוצאות דלק מופחתות, שיפור מוניטין המותג ועמידה בתקנות סביבתיות.

שיפור שביעות רצון הלקוחות באמצעות תהליכי משלוח יעילים

בנוף העסקי התחרותי של היום, שביעות רצון הלקוחות היא ערך עליון. תהליכי אספקה יעילים ממלאים תפקיד מכריע בעמידה בציפיות הלקוחות ובבניית קשרים חזקים.

היבט מרכזי אחד של תהליכי משלוח יעילים הוא מעקב מדויק ועדכונים בזמן אמת. מתן נראות ללקוחות לגבי מצב המשלוחים שלהם מסייע בניהול הציפיות ומאפשר תקשורת יזומה בכל מקרה של עיכובים או בעיות.

בנוסף, אופטימיזציה של לוחות הזמנים של משלוחים כדי להתאים להעדפות הלקוחות יכולה לשפר משמעותית את שביעות הרצון. מתן אפשרויות משלוח גמישות כגון חלונות זמן או שירותים מזורזים מעניקה ללקוחות שליטה רבה יותר מתי הם מקבלים את הסחורה שלהם.

אספקה של מייל אחרון - החלק האחרון של תהליך ההובלה - הוא גורם קריטי נוסף לשביעות רצון הלקוחות. על ידי מינוף טכנולוגיה כגון תוכנת אופטימיזציה של מסלולים או שיתוף פעולה עם שליחים מקומיים, עסקים יכולים להבטיח משלוחים בזמן ואמינים לקילומטר האחרון.

לסיכום

לסיכום, הובלת מטענים יבשתית יעילה היא מאמץ מורכב הדורש תכנון קפדני, קבלת החלטות אסטרטגיות ומינוף הטכנולוגיה. על ידי הבנת היסודות של הובלה יבשתית ובחירת אמצעי התחבורה הנכון, עסקים יכולים להניח בסיס איתן להצלחה.

ייעול תכנון המסלול, הבטחת אבטחת המטען, מינוף הטכנולוגיה וניהול כושר העמסה הם שיקולים מרכזיים בהשגת יעילות וחסכוניות. בנוסף, עסקים חייבים להיות מוכנים להתגבר על אתגרים ולהפחית סיכונים באמצעות תכנון מגירה ותקשורת אפקטיבית.

על ידי אימוץ שיטות קיימא והתמקדות בשיפור שביעות רצון הלקוחות באמצעות תהליכי משלוח יעילים, עסקים יכולים לשלוט באומנות של הובלת מטענים יבשתית. עם כל מסע מוצלח, הם תורמים לזרימה חלקה של סחורות על פני שטחים עצומים - סימפוניה של לוגיסטיקה מתוזמרת בדיוק ומומחיות.


טורקיה מכחישה הקלות באיסור סחר עם ישראל: "בדיוניות לחלוטין"

טורקיה מכחישה הקלות באיסור סחר עם ישראל: "בדיוניות לחלוטין"

שר הסחר הטורקי דוחה טענות ישראליות על הקלה באיסור הסחר שהוטל על ישראל. לדבריו, האיסור יישאר בתוקף עד להפסקת אש קבועה בעזה. גורמים במשרד הסחר הטורקי מבהירים כי לחברות טורקיות עומדים שלושה חודשים להשלים הזמנות קיימות, אך הקלה על יצוא חדש "לא באה בחשבון"

טורקיה מכחישה הקלות באיסור סחר עם ישראל:

ביום חמישי, פורסמו בכלי תקשורת שונים טענות ישראליות על הקלה אפשרית באיסור הסחר שהטילה טורקיה על ישראל. שר החוץ ישראל כ״ץ צייץ ברשת החברתית X כי נשיא טורקיה טאיפ ארדואן נסוג בו והסיר רבות מהגבלות הסחר שהוטלו על ישראל.

עם זאת, שר הסחר הטורקי עומר בולאט הגיב בחריפות וכינה את הטענות "בדיוניות לחלוטין". הוא הדגיש כי איסור הסחר יישאר בתוקף עד להפסקת אש קבועה בעזה וזרימת סיוע הומניטרי לאזור.

גורמים במשרד הסחר הטורקי הבהירו כי לחברות טורקיות עומדים שלושה חודשים להשלים הזמנות קיימות מול חברות ישראליות דרך מדינות שלישיות. עם זאת, הם הדגישו כי הקלה על יצוא חדש לישראל "לא באה בחשבון".

מקור נוסף במשרד הסחר הטורקי הסביר כי הצעדים האחרונים נועדו להגן על סוחרים טורקים, בעוד שאנשיו של ארדואן הבטיחו לאנשי עסקים טורקים כי אנקרה תתמודד עם בעיות הנובעות מהפסקת הסחר עם ישראל "בתיאום ודיאלוג" עימם.

דוברו של הנשיא הטורקי חידד את הדברים וציין כי הטענות על הקלה באיסור הסחר נועדו "לתמרן את דעת הקהל הבינלאומית".

נראה כי טורקיה נותרת איתנה בעמדתה בנוגע לאיסור הסחר עם ישראל. ייתכן שתהיה הקלה זמנית עבור חברות טורקיות להשלים עסקאות קיימות, אך יצוא חדש לישראל עדיין אסור. על פי הטורקים, רק הפסקת אש קבועה בעזה ותנועת סיוע הומניטרי לאזור עשויים להוביל להסרת האיסור באופן מוחלט.


פורסם ב אתר port2port



ישראל מתמודדת עם עצירת הסחר הטורקי: תוכניות חירום לייבוא חלופי וסיוע לעסקים

ישראל מתמודדת עם עצירת הסחר הטורקי: תוכניות חירום לייבוא חלופי וסיוע לעסקים

בעקבות עצירת הסחר מצד טורקיה, פונה משרד הכלכלה והתעשייה ליישום אסטרטגיות חלופיות לייבוא ויצוא ומגבש תמריצים וסיוע לעסקים ישראלים, במטרה לגוון את הקשרים העסקיים מול גורמים כלכליים בינ״ל.

ישראל מתמודדת עם עצירת הסחר הטורקי: תוכניות חירום לייבוא חלופי וסיוע לעסקים

משרד הכלכלה והתעשייה, בשיתוף משרדי ממשלה נוספים וארגוני תעשייה ומסחר, פועל בימים האחרונים נמרצות למפות את האתגרים ולגבש פתרונות בעקבות עצירת הסחר מצד טורקיה.

ההערכה במשרדי הממשלה היא שטורקיה ״ירתה לעצמה ברגל״ כתוצאה מההחלטה, שתגרום לה נזק כלכלי משמעותי. "אין סיבה להסתמך על מדינה שלא יודעת להבטיח שרשראות הספקה ושנעה כמו שבשבת על פי גחמות פוליטיות״, אמר שר הכלכלה והתעשייה, ניר ברקת.

בטוווח הארוך, ניתן להתגבר על ההשפעה של עצירת הסחר באמצעות התנתקות מהייבוא הטורקי ופנייה לחלופות ממדינות אחרות. גורמים במשרד הכלכלה מעריכים כי ההשלכות למשק הישראלי לא יהיו משמעותיות לאורך זמן אם השוק הפרטי ישכיל לעשות זאת.

יש לציין שבימים האחרונים, שר הכלכלה נפגש עם מקביליו ביוון ואיטליה לבחינת חלופות לייבוא ויצוא. כמו כן, משרד הכלכלה בוחן לאשר מענקי סיוע ותמריצים ליצואנים וליבואנים, וכן הקלות רגולטוריות ביבוא והרחבת פעילות מול שווקים חדשים.

נזכיר כי כ-5% מסך היבוא לישראל מגיע מטורקיה (כ-5.2 מיליארד דולר ב-2023). 2.5% מסך היצוא מישראל מיועד לטורקיה. ענף הבנייה נפגע קשות מההחרמה, עם יבוא של כ-2.8 מיליארד דולר מטורקיה בתחום זה.

המשבר הנוכחי פותח הזדמנות לגיוון מקורות הייבוא והיצוא של ישראל וחיזוק קשרים כלכליים עם מדינות אחרות. "הצעד החד-צדדי של ארדואן יפגע בעיקר בתדמיתה הרעועה ממילא של הכלכלה הטורקית, באנשי העסקים בטורקיה, המביעים תסכול וכמובן בעם הטורקי", הוסיף שר הכלכלה ברקת.

משרד הכלכלה קורא לעסקים ישראלים לנצל את ההזדמנות הזו לחזק את קשריהם עם שווקים בינלאומיים אחרים.


פורסם ב אתר port2port

בתמונה - כנס יצואנים שנערך ביום חמישי | צילום: סיון שחור