יום ראשון, 7 ביולי 2024

פורסם ברשומות תיקון נרחב לצו יבוא חופשי

פורסם ברשומות תיקון נרחב לצו יבוא חופשי

פורסם ברשומות תיקון נרחב לצו יבוא חופשי

צו יבוא חופשי, התשע"ד – 2014 מאגד בתוכו דיני חוקיות יבוא רבים הקבועים בישראל. התיקון נועד לעדכן את הוראות הצו על מנת שישקף את הדין הקיים בתחומי היבוא וכן על מנת לכלול בו תיקונים נדרשים שונים.

לעיון בפרסום ברשומות מיום 18.6.24 (מק"ח 2125)- לחצו כאן

להלן דברי ההסבר לתיקון, כפי שנכללו בטיוטה שפורסמה טרם פרסום הצו ברשומות:

  1. תוקן סעיף 1 לצו על מנת להוסיף לצו מספר הגדרות למונחים המופיעים בו, ולמחוק הגדרה שאינה נדרשת.
  2. הוחלף סעיף 4 לצו, כך שיובהר בו כי ניתן לייבא רכב לישראל רק בהתאם להוראות חוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, תשע"ו – 2016, המאגד בתוכו את הדינים החלים על יבוא כלי רכב למדינת ישראל.
  3. החולפה התוספת הראשונה לצו. התוספת החדשה כוללת מספר שינויים ביחס לנוסח הקיים של התוספת, וזאת בתחום רישוי כלי רכב, תעופה, ומוצרים מסוכנים.
  4. הוחלפה התוספת השניה לצו. התוספת החדשה כוללת שינויים רבים ביחס לנוסח הקיים של התוספת, וזאת בתחום רישוי כלי הרכב, רכבות, תקשורת, תקינה, מוצרים מסוכנים, אנרגיה ומוצרי רוקחות ותמרוקים. בין היתר, השינוי מעגן את הוראותיו של חוק רישוי שירותים והתקנות והצווים שהותקנו מכוחו; מעדכן את דרישות התקינה בצו בהתאם לרפורמת "שמים פתוחים" בתחום התקינה ושינויים שחלו בתקנים הרשמיים שהוכרזו בישראל; ומיישם את הדרישות החלות על אישורי תקשורת בהתאם להוראות חוק התקשורת (בזק ושידורים), תשמ"ב - 1982 וכן פקודת הטלגרף האלחוטי , התשל"ב – 1972 והתקנות שהותקנו מכוחה.


פורסם באתר לשכת המסחר תל אביב והמרכז


הפגיעה בפעילות המקרו כלכלית כתוצאה מהלחימה במבצע "חרבות ברזל" - טורקיה

הפגיעה בפעילות המקרו כלכלית כתוצאה מהלחימה במבצע
#חרבותברזל #טורקיה

משרד הכלכלה והתעשייה מפרסם נוהל להתייחסות הציבור לאסדרת היבוא מטורקיה

בעקבות האמברגו עליו הכריזה ממשלת טורקיה בתחילת חודש מאי 2024, אשר מפר את הסכם הסחר בין המדינות, ביטל את מסגרת היחסים הכלכליים ופגע ביחסי האמון וההדדיות בין הצדדים, מקדם משרד הכלכלה אסדרה חדשה לניהול היחסים הכלכליים מול טורקיה

בשל הפרת הסכם הסחר המתמשך שנקט נשיא תורכיה ארדואן באופן חד צדדי בעקבות מלחמת חרבות ברזל, מפרסם משרד הכלכלה והתעשייה מהלך תגובה, שמטרתו לדאוג לאינטרס הישראלי אל מול האינטרסים של הטורקים, באמצעות הפעלת מנגנון בקרה שכולל חובת רישוי שיחול על כלל המוצרים המיובאים מטורקיה ישירות לישראל. 

הנוהל המפורסם, הנו פרי עבודה מקצועית, משותפת, אותה הוביל משרד הכלכלה והתעשייה בשבועות האחרונים, בשיתוף משרדי ממשלה רבים בהם משרדי החוץ, החקלאות, המל"ל, האוצר, בנק ישראל ועוד.

הנוהל החדש משלים את מגוון הפעילויות בהן נקט המשרד המיועדות לסייע ליבואנים בהן איתור מדינות חלופיות ליבוא ויצוא, הקלות בדרישות היבוא לישראל, ופיתוח כלי סיוע ליצואנים במציאת שווקים חליפיים בשווקים הבין לאומיים. 

בשנת 2023 הסתכם היבוא מטורקיה בהיקף של כ-5.2 מיליארד דולר, כולל שירותים. כלל המוצרים המיובאים מטורקיה אינם ייחודיים וזמינים לרכישה ליבואנים הישראלים בשוק החופשי וחלק לא מבוטל מהם ניתן לייצר או לרכוש בישראל. על מנת לצמצם את הפרשי עלויות השילוח הימי, עיקר מאמצי איתור חלופות הייבוא מתמקדים במדינות אגן הים התיכון ואל מול שותפות סחר אמינות דוגמת יוון ואיטליה. 


https://www.unitedxp.co.il/turkey-import/

הפגיעה בפעילות המקרו כלכלית כתוצאה מהלחימה במבצע "חרבות ברזל" - טורקיה

הפגיעה בפעילות המקרו כלכלית כתוצאה מהלחימה במבצע
#חרבותברזל #טורקיה

משרד הכלכלה והתעשייה מפרסם נוהל להתייחסות הציבור לאסדרת היבוא מטורקיה

בעקבות האמברגו עליו הכריזה ממשלת טורקיה בתחילת חודש מאי 2024, אשר מפר את הסכם הסחר בין המדינות, ביטל את מסגרת היחסים הכלכליים ופגע ביחסי האמון וההדדיות בין הצדדים, מקדם משרד הכלכלה אסדרה חדשה לניהול היחסים הכלכליים מול טורקיה

בשל הפרת הסכם הסחר המתמשך שנקט נשיא תורכיה ארדואן באופן חד צדדי בעקבות מלחמת חרבות ברזל, מפרסם משרד הכלכלה והתעשייה מהלך תגובה, שמטרתו לדאוג לאינטרס הישראלי אל מול האינטרסים של הטורקים, באמצעות הפעלת מנגנון בקרה שכולל חובת רישוי שיחול על כלל המוצרים המיובאים מטורקיה ישירות לישראל. 

הנוהל המפורסם, הנו פרי עבודה מקצועית, משותפת, אותה הוביל משרד הכלכלה והתעשייה בשבועות האחרונים, בשיתוף משרדי ממשלה רבים בהם משרדי החוץ, החקלאות, המל"ל, האוצר, בנק ישראל ועוד.

הנוהל החדש משלים את מגוון הפעילויות בהן נקט המשרד המיועדות לסייע ליבואנים בהן איתור מדינות חלופיות ליבוא ויצוא, הקלות בדרישות היבוא לישראל, ופיתוח כלי סיוע ליצואנים במציאת שווקים חליפיים בשווקים הבין לאומיים. 

בשנת 2023 הסתכם היבוא מטורקיה בהיקף של כ-5.2 מיליארד דולר, כולל שירותים. כלל המוצרים המיובאים מטורקיה אינם ייחודיים וזמינים לרכישה ליבואנים הישראלים בשוק החופשי וחלק לא מבוטל מהם ניתן לייצר או לרכוש בישראל. על מנת לצמצם את הפרשי עלויות השילוח הימי, עיקר מאמצי איתור חלופות הייבוא מתמקדים במדינות אגן הים התיכון ואל מול שותפות סחר אמינות דוגמת יוון ואיטליה. 


https://www.unitedxp.co.il/turkey-import/

יום שלישי, 2 ביולי 2024

רפורמת "לא עוצרים בנמל" יוצאת לדרך

רפורמת
#לאעוצריםבנמל #מהשטובלאירופהטובלישראל

רפורמת "מה שטוב לאירופה – טוב לישראל" יוצאת לדרך! פחות חסמים, יותר מוצרים וכולנו מרוויחים!

השלב הראשון ברפורמה: "לא עוצרים בנמל" כבר פה, והחל מיום ב', ה-1.7.24  אלפי מוצרים, החייבים בהתאמה לתקן רשמי ומיובאים לישראל, לא ייעצרו בנמלים לבדיקות, לאישורים ולעיכובים אחרים

כמו באירופה, גם ישראל תיפתח לפעילות מואצת של יבואנים, ישירים ומקבילים, שתייצר תחרות על מגוון גדול שמוצרים ומחירים
 
חקיקת חלקה השני של הרפורמה - "מה שטוב לאירופה טוב לישראל" – תושלם בקריאה שניה ושלישית במושב הנוכחי 

החל מיום שני הקרוב, ה-1 ביולי 2024, ישראל תצעד צעד משמעותי לעבר עתיד של ייבוא קל, יעיל ומשתלם יותר, עם השקת הרפורמה החדשה "לא עוצרים בנמל". רפורמה זו, שהיא החלק הראשון ברפורמה המלאה, אותה מוביל משרד הכלכלה והתעשייה, "מה שטוב לאירופה – טוב לישראל", תאפשר ייבוא חופשי של אלפי מוצרים, ללא עיכובים בנמלים לצורך בדיקות ואישורים. 

פחות חסמים, יותר מוצרים, וכולנו מרוויחים!

הרפורמה החדשה מסירה את הצורך בהצגת הצהרות, אישורים ובדיקות במעבדות למרבית המוצרים המיובאים לישראל וכפופים לתקינה רשמית. מעתה, יבואנים יידרשו רק להצהיר כי המוצרים עומדים בדרישות התקינה הרשמיות, כמו במדינות אירופה. שיטה זו מקלה מאוד על היבוא ותאפשר כניסת מוצרים מהירה יותר לשוק, תפחית את עלויות הייבוא והדבר יוביל להגדלת התחרות באמצעות מגוון המוצרים הזמינים לצרכנים הישראלים.

איך עבד היבוא עד היום ואיך יפעל מכניסת הרפורמה "לא עוצרים בנמל"

עד היום, יבואנים נדרשו  להגיש את בקשות היבוא למעבדות הבדיקה ובאמצעותן לקבל את אישור הממונה על התקינה לשחרור הטובין:

דרישה זו הביאה לעיכובים ולעלויות נוספות, שכללו את עלויות הבדיקות, האחסון והעיכובים, אשר התווספו למחיר הסופי של המוצר לצרכן. עלויות אלו יכולות להגיע, על פי אומדנים שונים לכ-9% מערך היבוא של מוצרים שונים.

מעתה, עם כניסת הרפורמה לתוקף, התהליך יהיה פשוט ויעיל הרבה יותר:

- היבואן לא נדרש לעבור דרך הממונה על התקינה ולא נדרש להגיש בקשות דרך מעבדות הבדיקה. 

- ההכנסה היא ישירה דרך המכס, כאשר כל מה שנדרש הוא לסמן קוד מתאים במכס והטובין נכנסים לשיווק. 

- היבואן נדרש רק לשמור בתיק המוצר הצהרה עצמית לפיה המוצרים עומדים בדרישות התקינה הרשמיות. בחלק קטן של המוצרים נדרש לשמור גם בדיקת דגם. 

- כניסה ישירה לשוק: המוצרים ייכנסו לשוק ללא עיכובים בנמלים, מה שיאפשר יבוא מהיר ויעיל יותר.

- הוזלת עלויות: הסרת החסמים הבירוקרטיים תוזיל את עלויות הייבוא, מה שיאפשר ויעודד הוזלת מחירים לצרכנים והגברת התחרות בשוק.

- הפחתת עלויות יבוא: ביטול הצורך בהגשת הבקשות באמצעות מעבדות הבדיקה, יפחית את העלויות הבירוקרטיות המוטלות על היבואנים. עלויות אלו, שהיו מתווספות למחיר המוצר הסופי, יופחתו, מה שיאפשר הוזלת מוצרים לצרכן.

- הגברת התחרות: הסרת החסמים הבירוקרטיים תאפשר לשחקנים חדשים להיכנס לענף הייבוא וליצירת תחרות. תחרות מוגברת בין היבואנים תוביל להוזלת מחירים ולשיפור האיכות והמגוון של המוצרים המוצעים לצרכנים.

- הגדלת מגוון המוצרים: הרפורמה תאפשר יבוא של מוצרים עונתיים ומוצרים בעלי ביקוש משתנה במהירות גבוהה יותר. כך, הצרכנים ייהנו ממגוון רחב יותר של מוצרים בזמינות גבוהה יותר.

- שיפור היעילות העסקית: תהליך ייבוא פשוט יותר יפחית את הזמן והמשאבים הנדרשים ליבואנים, מה שיאפשר להם להתמקד בשיפור השירות וההיצע לצרכן.

- הוזלת מוצרים בקבוצות ספציפיות: מוצרים מקבוצות 2 ו-3, כמו מכשירי חשמל קטנים, חיתולים ומוצרי היגיינה, צפויים להוזלה משמעותית בשל פתיחת השוק ליבוא מקביל וליבואנים חדשים.על אילו מוצרים תחול הרפורמה?

בין היתר בקבוקים וכלי אוכל לתינוקות, צעצועים לילדים מעל גיל 3, סירי לחץ, כפפות, מנורות, מזגנים, מדיחי כלים, חיתולים, טמפונים, וגם מקררים, מזגנים, תנורים, טוסטרים, טלוויזיות, ציוד מחשבים, אופניים, ריהוט לתינוקות ולילדים ועוד אלפי מוצרים (קבוצות בדיקה 2 ו-3) 

על אילו לא?

מוצרים בסיכון גבוה לבטיחות הציבור או הסביבה, כגון ציוד רפואי ומוצרי חבישה, מוצרים לתינוקות, ציוד הרמה, כולל מעליות, ציוד לחץ, מוצרי בניה, ציוד גילוי וכיבוי אש ועוד (קבוצת בדיקה 1).

שמירה על בטיחות הצרכנים

על מנת להבטיח שהמוצרים המיובאים יהיו בטיחותיים ויעמדו בדרישות התקינה, יתווסף כוח אדם משמעותי למינהל התקינה במשרד הכלכלה והתעשייה. כוח אדם זה יפעל במסגרת מערכת ניהול סיכונים לביצוע בקרה רצופה על המשלוחים. יש לציין כי מוצרים המשתייכים לקבוצה 1, בעיקר מוצרי תינוקות וצעצועים מסוימים, ימשיכו לעבור ביקורת קפדנית כדי להבטיח את עמידתם בתקן הישראלי באמצעות בדיקות מעבדה והוכחות ממוסמכות.

יוצאים לדרך

רפורמת "לא עוצרים בנמל" היא רק השלב הראשון במהלך רחב יותר של פתיחת ישראל לשוק ייבוא משוכלל ותחרותי יותר. חקיקת החלק השני של הרפורמה "מה שטוב לאירופה – טוב לישראל" תושלם במושב הכנסת הנוכחי, תוך שבועות ספורים.

שר הכלכלה והתעשייה ניר ברקת״יום היסטורי במאבק שלנו במונופולים ובקרטלים, כעת אף מכולה לא תעוכב בנמלים והסחורה תגיע ישר למדפים בלי בירוקרטיה מיותרת ובלי מכון התקנים - ובעיקר בלי עלויות מיותרות שמתגלגלות על הצרכן. החל מעכשיו לא יעכבו מכולות עם סחורות מאירופה בנמלים בישראל והשליטה של המונופולים בעורק הכניסה של סחורות לישראל תיפסק. אין סיבה שאזרחי ישראל ישלמו פי כמה מאזרחי אירופה על מוצרים זהים. כי מה שטוב לאירופה - טוב לישראל. החלק הראשון ברפורמה המכונה ׳לא עוצרים בנמל׳, הוא מהפכה בשיטת הייבוא של מוצרים לישראל, חוסך בירוקרטיה, טופסיאדה וחסמים מיותרים שעלותם יקרה מאוד לציבור. החגיגה של המונופולים נגמרת״.

וובינר רפורמת "לא עוצרים בנמל" (שמיים פתוחים)

https://youtu.be/HxQpKk_XXHk?si=yL1Eu9shy68CB2T-
https://www.unitedxp.co.il/reform/