יום ראשון, 5 במאי 2024

מגמות והזדמנויות בכלכלות סב סהרה אפריקה - אפריל 2024

מגמות והזדמנויות בכלכלות סב סהרה אפריקה - אפריל 2024
#אפריקה #סבסהרהאפריקה #סקירותכלכליות

למרות שהיצוא הישראלי לסב סהרה נמוך כיום, עם פחות מאחוז מסך היצוא הישראלי הכולל, התפתחות כלכלית, תהליכים דמוגרפים ותחזיות צמיחה מהגבוהות מבין כלכלות העולם לשנתיים הקרובות בכלכלות אפריקה, מייצרים הזדמנות מעניינת לשוק הבינלאומי. יחד עם זאת, עדיין קיימים חסמים ואתגרים בעשיית עסקים באזור. המעוניינים בהעמקה מוזמנים לקרוא את הסקירה המלאה.


https://www.unitedxp.co.il/%d7%9e%d7%92%d7%9e%d7%95%d7%aa-%d7%95%d7%94%d7%96%d7%93%d7%9e%d7%a0%d7%95%d7%99%d7%95%d7%aa-%d7%91%d7%9b%d7%9c%d7%9b%d7%9c%d7%95%d7%aa-%d7%a1%d7%91-%d7%a1%d7%94%d7%a8%d7%94-%d7%90%d7%a4%d7%a8%d7%99/

מסי היבוא והחות׳ים – מה עושים עם עלויות ההובלה הנוספות?

מסי היבוא והחות׳ים – מה עושים עם עלויות ההובלה הנוספות?
#האיוםהחותי #חרבותברזל #מסייבוא

לאחרונה הוציא מינהל המכס הבהרה נדרשת לגבי הסטת מטענים מהים האדום בהקשר למלחמת חרבות ברזל ופעילות השילוח הימי מהמזרח הרחוק דרך נתיבים אלטרנטיביים בעקבות האיום החות׳י בים האדום. על היבואנים להוכיח את קיומן של העלויות הנוספות.

כידוע בעקבות מלחמת חרבות ברזל התעוררו קשיים לוגיסטיים משמעותיים בכל הנוגע להובלת מטענים לישראל. היו, ועדיין קיימים, מקרים של הכרזות תום מסע של קווי ספנות, שבסופו של דבר אינם פוקדים את נמלי ישראל, אלא מכריזים על תום מסע בנמל אחר באירופה או במקומות אחרים. וכמובן, בעקבות המשבר בים האדום ופעולתם של החות׳ים, חברות ספנות שמוכנות לפקוד את נמלי ישראל אינן מפליגות בים האדום אלא מקיפות את יבשת אפריקה. דבר זה כמובן גורם לעלויות הובלה גבוהות באופן משמעותי בשל הארכת המסע.

על פי הדין הישראלי, עלויות ההובלה מתווספות למחיר העיסקה לצורך מסי יבוא, כפי שקובע סעיף 133(א)(5) לפקודת המכס: לצורך קביעת ערך העסקה כאמור בסעיף 132, ייווספו למחיר העסקה...  אם אינם כלולים בו מלכתחילה עלות ההובלה של הטובין לנמל הייבוא או למקום הייבוא.

יחד עם זאת, המחוקק הישראלי היה ער למצבים שבהם אין הצדקה לכלול עלויות הובלה מסויימות בשל נסיבות שאינן בשליטת היבואן, ולפיכך הוכנס בשנת 2000 לפקודת המכס תיקון שקבע את סמכותו של מנהל המכס להחריג עלויות הובלה מסוימות ממחיר העיסקה. וכך נקבע בחוק: ״למעט עלויות כאמור שנגרמו עקב נסיבות מיוחדות שאין ליבואן שליטה עליהן והמנהל קבע שאין לכלול אותן בערך העסקה; המנהל רשאי לקבוע כללים ותנאים לעניין זה, לרבות סוגי טובין, סוגי הובלות ושירותים אחרים״.

ואכן, כבר ב-16.10.23 הוציא מנהל המכס, מר כפיר חן, את ההנחייה הבאה: ״בהתאם לסמכותי לפי סעיף (133א()()5א) לפקודת המכס, אני קובע כי אין לכלול בערך העסקה לצורך חישוב מסי יבוא את עלויות ההובלה שנגרמו ליבואנים עקב מצב המלחמה החל מיום 16 באוקטובר 2023  ועד להודעה חדשה״.

מובהר כי מדובר בעלויות של הובלה, פריקה וטעינה אשר מפורטות בחשבון המטענים ששולמו על ידי היבואן בנוסף לתשלום ששילם בגין הובלה, פריקה וטעינה בתחילת המסע, ואשר נגרמו ליבואן אך ורק במקרה של הכרזת ״תום מסע״ בנמלים זרים, ואין ליבואן שליטה עליהן.

בנוסף, הוצאות אשר מפורטות בחשבון המטענים כ״היטל מלחמה״ - War Risk Surcharge - המוטלות על ידי חברת הספנות על כלל לקוחותיהן בישראל בעת המלחמה.

על היבואן להוכיח את קיומן של העלויות הנוספות האמורות מסוג תום מסע ו/או היטל  מלחמה. בהתאם, היבואן יצרף להצהרת היבוא מסמכים על העלויות המקוריות והעלויות הנוספות וזאת לצורך הוכחה כי העלויות האמורות עומדות בתנאים המפורטים לעיל״.

באותה תקופה פעילות החות׳ים בים האדום עדיין לא היתה משמעותית, ולכן התייחסותו של מנהל המכס ניתנה לגבי עלויות תום מסע והיטל מלחמה, אך לא לעצם עלויות ההסטה מהים האדום.

ממש לאחרונה, ביום 18.3.24, בעקבות פעילויות של גופים שונים, הוציא מינהל המכס את ההבהרה הנדרשת לגבי ההסטה מהים האדום. הינה עיקרי ההנחייה: ״בהתאם לסמכות הקבועה בסעיף (133א()()5א) לפקודת המכס, הח״מ קובע כי אין לכלול בערך העסקה לצורך חישוב מסי יבוא את עלויות ההובלה הנוספות אשר הושתו/ יושתו על היבואנים והקשורות באופן ישיר עם מצב מלחמת ׳חרבות ברזל׳ ופעילות השילוח הימי מהמזרח הרחוק דרך נתיבים אלטרנטיביים בעקבות האיום החות׳י בים האדום״.

מובהר, כי מדובר בעלויות הובלה, פריקה וטעינה אשר מפורטות בחשבון המטענים ששולמו על ידי היבואנים במישרין או בעקיפין המתווספות לתשלום שאמור היה להשתלם בגין ההובלה במצב
שלפני האירועים בים האדום ואשר נגרמו ליבואן רק במקרים של הסתת (כך במקור) מסלול ההובלה מהים האדום לביצוע הקפת יבשת אפריקה וכן במקרים של הסתת השילוח לפריקה בנמלים זרים ושטעונם בסמוך לאחר מכן לישראל (להלן: ״העלויות הנוספות״).

אי הכללת העלויות הנוספות מותנה בכך שהיבואן יצרף להצהרות היבוא הרלוונטיות את כל מסמכי חיוב העלויות הנוספות שהושתו עליו מצד סוכני האנייה/ חברות הספנות (לרבות חשבון המטענים הרלוונטי).

במקרים שעלויות ההובלה מגולמות בתנאי המכר של הספק ומושתות על היבואן, יש לצרף את מסמכי חיוב העלויות הנוספות ששולמו על ידי הספק לסוכני האנייה/ חברות הספנות, לרבות חשבון המטענים הרלוונטי. כמו כן, יש לצרף את פירוט תוספת העלויות בחשבון הספק.

יודגש כי במקרה המפורט לעיל היבואן צריך להיות מסוגל, במידה ויידרש, להוכיח שמחיר הטובין  המיובאים, בניכוי מחיר ההובלה, לא פחת מהמחיר שנקבע לפני השתת העלויות הנוספות ושהספק לא שיפה/משפה אותו ו/או משתתף אתו בעלויות הנוספות של ההובלה בשום צורה שהיא, הכוללת הפחתה בערך (לצרכי מכס) בכל סוג של טובין הנמכרים על ידו״.

נראה כי בכל הנוגע למשלוחים הנרכשים בתנאי מכר מסוג ex-works  או FCA, FOB וכדומה, דהיינו -במצבים שבהם היבואן רוכש את שירותי ההובלה, לא יתקשה היבואן להוכיח כי עלויות הנוספות הנובעות מהקפת אפריקה.

לעומת זאת, דומה כי ההנחייה מציבה קשיים משמעותיים במקרים של רכישה בתנאי CIF. על פי ההנחייה, היבואן נדרש לצרף את מסמכי חיוב העלויות הנוספות ששולמו על ידי הספק לסוכני האנייה/ חברות הספנות, לרבות חשבון המטענים הרלוונטי. ואולם, לא תמיד יאות הספק לחשוף את החשבון עצמו, והוא יעדיף להציע מכתב הסבר שיפרט את הדברים באופן ברור. דומה כי נכון יהיה אם מנהל רשות המסים ישקול מסלולים גמישים יותר במקרה זה.


טורקיה עוצרת את כל קשרי הסחר עם ישראל

טורקיה עוצרת את כל קשרי הסחר עם ישראל
#טורקיה #סחרחוץ

המתיחות בין המדינות עולה לשיא חדש עם ההחלטה של טורקיה לעצור את כל פעילות הסחר עם ישראל, ביבוא וביצוא. על כך הגיב הערב שר החוץ ישראל כץ: לישראל כלכלה חזקה ומעז יצא מתוק. We Win, and They Lose

יחסי ישראל-טורקיה בשפל חדש, לאחר שככל הנראה התקבלה החלטה דרמטית של ממשלת טורקיה לעצור החל מהיום (יום ה׳) את כל פעילות הסחר, ביצוא ויבוא, בין טורקיה וישראל, כך על פי סוכנות בלומברג.

חשוב לציין כי הממשל הטורקי לא הודיע רשמית על ההשעיה ולא ברור באילו תנאים יתחדש הסחר.

שר החוץ ישראל כץ הגיב הערב לדברים וצייץ ברשת X (לשעבר טוויטר): ״ארדואן שובר כלים וחוסם את הנמלים ליצוא ויבוא תוצרת לישראל. כך נוהג דיקטטור שרומס את האינטרסים של העם הטורקי ואנשי העסקים ומתעלם מהסכמי סחר בינ"ל. הנחיתי את מנכ"ל משרדי לקיים דיון מיידי עם כל הגורמים הנוגעים בדבר בממשלה כדי לייצר אלטרנטיבות לסחר עם טורקיה, ברמת הייצור המקומי והיבוא ממדינות אחרות. לישראל כלכלה חזקה ומעז יצא מתוק. We Win, and They Lose״

להחלטה הטורקית לעצור את פעילות הסחר עם ישראל צפויה להיות השפעה מאד שלילית על הכלכלה הטורקית הרעועה

נזכיר כי טורקיה הטילה הגבלות ביצוא לישראל של 54 קבוצות מוצרים במהלך חודש אפריל. ואילו כעת, על פי סוכנויות חדשות ברחבי העולם, עולה כי הטורקים עצרו את היבוא והיצוא מ/אל ישראל לכל המוצרים.

כאמור, ישראל וטורקיה חזרו לקיים קשרים דיפלומטיים מלאים באוגוסט האחרון לאחר עשור של מתיחות ובחנו דרכים להגביר את שיתוף הפעולה, עד שחמאס פתח במתקפת טרור רצחנית ב-7 באוקטובר. מאז, טורקיה הביעה תמיכה מלאה במאבק של ארגון הטרור חמאס כנגד ישראל.

יש לציין כי בשנת 2023 יבוא הסחורות מטורקיה עמד על כ- 16.97 מיליארד שקלים. ואילו סך היצוא של סחורות אל טורקיה הסתכם לסך של כ- 5.75 מיליארד שקלים. הגירעון המסחרי בין המדינות, המשתקף בפער בין היבוא והיצוא, עמד על כ- 11.22 מיליארד שקלים, כך שלהחלטה הטורקית לעצור את פעילות הסחר עם ישראל צפויה להיות השפעה מאד שלילית על הכלכלה הטורקית הרעועה.


יום שלישי, 30 באפריל 2024

למה "יחדיו" – שילוח בינלאומי ועמילות מכס בע"מ?

למה
#יחדיו #עמילותמכס

צאו למסע משלוחים גלובלי עם "יחדיו" - השותף הלוגיסטי המהימן שלכם!

כשמדובר במשלוח בינלאומי ובעמילות מכס, למה להסתפק במשהו פחות ממצוינות?

הכירו את "יחדיו" - שחקן ותיק בתעשייה עם למעלה משני עשורים של ניסיון שאין שני לו. 

למה לבחור ב-"יחדיו"?

- מומחיות: עם התמקדות מיוחדת במשלוח מטענים בינלאומי, עמילות מכס ופתרונות לוגיסטיים, "יחדיו" היא היעד האחד שלך לפעולות סחר גלובליות חלקות.

- שירותים מקיפים: מביטוח מטענים ועד הובלה יבשתית, אריזה וטיפול במשלוחים מיוחדים הדורשים אישורים ממשלתיים, ידיו מכסה כל היבט של שרשרת האספקה בדיוק ובזהירות.

- מקצועיות: המחויבות של ידיו למקצועיות זורחת דרך הגישה המסורה שלה בכל שלב בתהליך המשלוח. צפו ללא פחות משירות ברמה הגבוהה ביותר המותאם לדרישות הייחודיות שלכם.

- טווח עולמי: עם רשת חזקה המשתרעת על פני אוויר, ים ויבשה, "יחדיו" מבטיחה שהמשלוחים שלך יגיעו ליעדם בבטחה ובזמן, לא משנה היכן בעולם.

- גישה ממוקדת לקוח: ב-"יחדיו", הלקוח נמצא בלב כל מה שאנו עושים. צפו לתשומת לב אישית, תקשורת שקופה ופתרונות פרואקטיביים כדי להפוך את חווית המשלוח שלכם ללא טרחה באמת.

"יחדיו" ערך מוסף

בתעשייה שבה אמינות ויעילות הן מעל לכל, "יחדיו" מתעלה על הציפיות עם מחויבותה הבלתי מעורערת למצוינות.

סמכו עלינו שנטפל במשלוחים שלכם בזהירות, בדייקנות ובמגע של שירות אישי שמבדיל אותנו מהשאר. 

מוכן לשפר את חווית המשלוח שלך? שלב ידיים עם "יחדיו" ופתח עולם של הזדמנויות לסחר גלובלי חלק.