יום שישי, 14 ביוני 2024

תעריפי ההובלה הימית במגמת נסיקה

תעריפי ההובלה הימית במגמת נסיקה

תעריפי ההובלה הימית, מחסור במכולות ריקות ועומס בנמלים - כל הבעיות שאפיינו את שרשרת האספקה העולמית במהלך מגפת הקורונה חוזרות כעת לקראת עונת השיא של מגזר הספנות. תעריף ה״ספוט״ מסין לחוף המזרחי של ארה״ב היה 6,061 דולר - תעריף שעמד על 2,772 דולר ב-1 במאי.

תעשיית הספנות העולמית נקלעת שוב למערבולת של שיבושים משמעותיים, המזכירים את הכאוס שהורגש במהלך משבר שרשרת האספקה של מגפת הקורונה. עלייה חדה בתעריפי ההובלה הימית, מחסור במכולות ריקות ועומס כבד בנמלים - כל אלו תורמים שוב להאטה משמעותית בזרימת הסחר העולמי ומהווים אתגר משמעותי עבור חברות ועסקים רבים.

פיטר סאנד, אנליסט ראשי בחברת Xeneta המתמחה בניתוח תעריפי ההובלה הימית, הדגיש את "התערובת של אי ודאות ובלבול" המאפיינת את העת הנוכחית בשרשרת האספקה​​ העולמית בהובלה ימית. לדבריו, העלייה המהירה והמשמעותית במחירי ההובלה הימית תפסה את השוק בהפתעה.

נכון ליום שישי האחרון, תעריף ה״ספוט״ להובלת מכולת 40 רגל מסין לצפון אירופה עמד על 4,615 דולר, כמעט פי 3.5 גבוה יותר בהשוואה לתעריף ב-1 במאי, אך מתחת לשיא כל הזמנים שנרשם בינואר 2022 ועמד על 14,407 דולר, אמר סאנד.

תעריף ה״ספוט״ בין סין לחוף המזרחי של ארה״ב היה 6,061 דולר ביום שישי. תעריף זה עמד על 2,772 דולר ב-1 במאי והגיע לשיא של 11,900 דולר בינואר 2022, אמר סאנד.

להערכת מומחים בענף, מחירי הספוט ימשיכו לטפס ככל שקמעונאים כמו Walmart ו-Target יצטיידו לקראת החזרה לבית הספר, חג ההודיה וחג המולד.

נציין כי ענף השילוח הימי במכולות מתמודד עם חוסר יציבות מאז דצמבר, כאשר קווי ספנות גדולים של חברות לרבות מארסק והפג-לויד שינו את נתיבי השיט הרחק מהים האדום ותעלת סואץ בכדי להימנע מהתקפות טרור באמצעות מל"טים וטילים של החות'ים מתימן. ובכך גבר העומס על נמלים בקווי סחר אחרים.

שינוי אסטרטגי זה תרם לשיבושים מתמשכים. על פי דוח שנערך לאחרונה על ידי חברת Linerlitica, עולה כי העומס בנמלים בסין ובנמלים אחרים באסיה רק מחמיר את העומס על שוק ההובלה הימית במכולות, שכבר עמוס מדי, ושנאבק במחסור בשטח ובציוד.

יתרה מכך, בחברת הניתוח Everstream Analytics מציינים כי מכולות ריקות מצטברות בסרי לנקה ובאיחוד האמירויות, בעוד שסין וסינגפור מתמודדות עם מחסור במכולות.

אתגרים לוגיסטיים אלו יוצרים אפקט צוואר בקבוק, משפיעים על זרימות הסחר העולמיות ומגבירים את הלחץ על תעשיית הספנות למצוא פתרונות לניהול העומס והמחסור בציוד בצורה יעילה.


פורסם ב אתר port2port



יום ראשון, 2 ביוני 2024

סין לחות׳ים: ״הפסיקו להטריד אניות סוחר בים האדום״

סין לחות׳ים: ״הפסיקו להטריד אניות סוחר בים האדום״

שר החוץ הסיני וואנג יי נפגש הבוקר עם עמיתו התימני שאיה מוחסן אל-זינדאן בבייג׳ין. ״סין קוראת להפסיק את ההטרדה של אניות אזרחיות ולשמור על מעבר בטוח בנתיבי המים בים האדום״

שר החוץ הסיני וואנג יי נפגש הבוקר (שלישי) עם עמיתו התימני שאיה מוחסן אל-זינדאן בבייג׳ין. השניים דנו במצב הביטחוני הקשה בים האדום ובסביבתו. שר החוץ הסיני וואנג אמר כי מצב ים סוף נובע ישירות מהמלחמה המתמשכת בעזה, וכי צעד ראשון יש להפסיק המלחמה בעזה על מנת למנוע משבר הומניטרי גדול יותר. 

״סין קוראת להפסיק את ההטרדה של אניות אזרחיות ולשמור על מעבר בטוח בנתיבי המים בים האדום, ומוכנה להמשיך ולמלא תפקיד בונה בהקשר זה״, נכתב היום בהודעה שיצאה ממשרד החוץ בבייג׳ין.

סין ניהלה דיאלוג עם איראן על משבר הספנות בים האדום בחודשים האחרונים, אך עם הצלחה מועטה לגרום לתומכי החות׳ים לרסן את התקפותיהם. אניות הקשורות לסין היו בין יותר מ-100 אניות סוחר שהותקפו על ידי החות׳ים מאז נובמבר האחרון בקמפיין שנפתח בסולידריות עם הפלסטינים בעזה.

ביום שישי האחרון קראו המדינות החברות בארגון הימי הבינלאומי (IMO) להפסיק לאלתר את ההתקפות המתמשכות על ספינות ויורדי ים העוברים דרך הים האדום ומפרץ עדן.

בהחלטה שהתקבלה בלונדון, ועדת הבטיחות הימית של IMO גינתה את ההתקפות כ״לא חוקיות ובלתי מוצדקות״, המהוות איום ישיר על חופש הניווט באחד מדרכי המים הקריטיים ביותר בעולם, תוך גרימת שיבושים גדולים לסחר האזורי והעולמי.

פורסם ב אתר port2port

תמונה באדיבות אתר - port2port: מימין: שר החוץ הסיני וואנג יי לוחץ יד לשר החוץ של תימן שייע מוחסן אל-זינדאני, הבוקר בבייג׳ין צילום: משרד החוץ הסיני


מדד פרייטוס: תעריפי התובלה הימית מאסיה זינקו בחדות בשבוע שעבר

מדד פרייטוס: תעריפי התובלה הימית מאסיה זינקו בחדות בשבוע שעבר

בעקבות הסטת אניות ממסלול תעלת סואץ נגרם מחסור בקיבולת ובשילוב עם עליות לא עונתיות בביקושים הדבר מוביל לעליות מחירים בשינוע מטענים ימיים לאירופה ולארה״ב

על פי ניתוח של מדד פרייטוס תעריפי התובלה הימית עבור מטענים היוצאים מאסיה טיפסו בחדות בשבוע שעבר ועשויים להמשיך ולעלות עוד יותר. זאת בעקבות יישום של תעריפים כלליים (GRI) שהוטלו באמצע חודש ותוספות תשלום נוספות. זאת מכיוון שסטייה ממסלול תעלת סואץ, משאירה את הקיבולת מוגבלת ומשתלבת עם עליות לא עונתיות בביקוש.

דיווחים על דחיית טעינת מכולות (Rollover) והזמנות מלאות עד סוף החודש לצפון אירופה עשויים לשקף את תחילת מחזור המלאים עבור קמעונאים אירופיים. 

עקב קיבולת מוגבלת בשל הסטייה ממסלול תעלת סואץ, התעריפים בשבוע שעבר טיפסו ל-4,151 דולר ל-FEU לצפון אירופה ול-5,179 דולר ל-FEU לים התיכון, עלייה של כ-20% מהתעריפים הגבוהים שנרשמו כבר במהלך מרץ ואפריל. וכאשר חברות הספנות מכריזות על תוספת GRI של 1,000 דולר ל-FEU או היטלים בעונת השיא לימים הקרובים, המחירים צפויים לטפס עוד יותר.

פדרציית הקמעונאות הלאומית של ארה״ב (NRF) צופה כי היבוא הימי החודשי לארה״ב יעלה מעל רף שני מיליון TEU במאי ויגיע לשיא של 2.1 מיליון TEU באוגוסט, מה שמרמז על תחילת עונת שיא מוקדמת, ייתכן בשל הקדמה עקב חשש של היבואנים שסטייה ממסלול תעלת סואץ או שיבושים פוטנציאליים בעבודה בנמלי החוף המזרחי והמערבי עלולים לגרום לעיכובים במהלך עונת השיא הרגילה.

כמו בצפון אירופה, עליית הביקוש בזמן שהקיבולת כבר מועטה דוחפת את התעריפים הטרנס-פסיפיים מעלה, כאשר תעריפי החוף המערבי עולים ב-33% מהתעריפים של אפריל ל-3,873$/FEU, ותעריפי החוף המזרחי עלו ב-19% בהשוואה לאפריל ל-5,093$/ FEU. ככל שהמקום מצטמצם, המשלחים רואים את ההקצאות שלהם מצטמצמות בחדות וחברות הספנות מבקשות להגדיל עוד יותר את התעריפים. 


פורסם ב אתר port2port



ספרד סקירה כלכלית

לסקירה המלאה לחוצו על התמונה


רקע כללי /כלכלי

ספרד מהווה את הכלכלה ה16- בעולם והתוצר שלה עמד בשנת 2022 על כ- 1,401 מיליארד דולר. בתוך אירופה היא נמצאת במקום ה- 5 אחרי גרמניה, אנגליה, צרפת ואיטליה.

התעשייה מייצגת קרוב ל- 19% מהתמ”ג והבנייה כ.7%- בספרד נמצאות חברות בנייה מהגדולות בעולם.
לאורך השנים ספרד התאפיינה בשיעור אבטלה גבוהה ביחס למדינות מערב אירופה, 14.1% בשנת ,2019 וכיום 13.1% באוכלוסיה הכללית ו33%- בקרב צעירים מתחת לגיל 25.

ספרד לאחר הקורונה החלה להתאושש ונראה היה שהיא על דרך המלך, אך אז החלה המלחמה ביבשת ומשבר יוקר המחיה שהכביד על תחזית הצמיחה והמשיך גם לשנת .2023 עם זאת הודות להתבססות הכלכלה על שירותים (כ- 70%) והתאוששות משמעותית של התיירות שצופים שתעבור את המספרים טרום הקורונה – היא צפויה לסיים את שנת 2023 באופן חיובי ביחס לשאר מדינות אירופה.

המשטר במדינה הוא של מלוכה חוקתית, דמוקרטית. זאת מאז כינון החוקה והדמוקרטיה אחרי עשורים של דיקטטורה תחת משטרו של הגנרל פרנקו. ספרד הצטרפה לאיחוד האירופי בשנת 1986 ולגוש המטבע של היורו בשנת 2002.


תגיות
msc ארה"ב האיום החות'י הובלה בינלאומית הובלה יבשתית הסכמי סחר חברת עמילות מכס חרבות ברזל טורקיה יבוא יבוא אווירי יבוא אישי יבוא יצוא בים ובאוויר יבוא מסין יבואן ייבוא ימי יצוא יצוא אווירי מארסק מדד פרייטוס מדריך ליבואן מינהל סחר חוץ מכולות מכס משבר הקורונה משרד הכלכלה נמל אשדוד נמל המפרץ נמל חיפה סוכן יבוא סוכן מכס סין סקירות כלכליות עמילות מכס עמיל מכס צים קורונה רפורמת היבוא שילוח אווירי שילוח בינלאומי שילוח ימי שילוח מטענים שינוע מטענים תעלת סואץ תקינה