האיגוד פנה לציבור היבואנים הסבורים שיש להם תביעת נזיקין מבוססת. נשיא איגוד לשכות המסחר: ״אסור שיהיה מצב על פיו פוטרים את המדינה, את הנהלות הנמלים או את ועדי העובדים בנמלי הים מאחריות ממתן שירותי נמל יעילים ובכל מצב אפשרי״
האיגוד פנה לציבור היבואנים הסבורים שיש להם תביעת נזיקין מבוססת. נשיא איגוד לשכות המסחר: ״אסור שיהיה מצב על פיו פוטרים את המדינה, את הנהלות הנמלים או את ועדי העובדים בנמלי הים מאחריות ממתן שירותי נמל יעילים ובכל מצב אפשרי״
The policy’s purpose is to significantly simplify import processes, and to decrease import costs specifically and cost of living in general.
The Ministry of Economy implements the new import policy, determined in Government Resolution 2318, by the Ministry’s Commissioner of Import.
The Chief Economist’s report of December 2016 indicates that in comparison to OECD countries, the Israeli market has a low degree of exposure to import. As of 2014, Israel is 106 out of 140 global economies in the exposure to import index (out of the Global Financial Forum).
Comparing scope of import in relation to economy, import in Israel is at 20%, compared to the OECD average of 27%. Moreover, comparing the scope of import out of the consumption basket, import is about 10% of the Israeli household’s consumption basket, compared to 19%.
This policy is guided by the view that free trade increases competition and improves the allocation of resources in the market. Therefore the policy’s purpose is to significantly simplify import processes, and to decrease import costs specifically and cost of living in general.
The Commissioner of Import in the Ministry of Economy and Industry – Mr. Anwar Hilaf. The Commissioner cooperates with all government ministries in charge of the competent import authorities.
תעריפי ההובלה הימיים בין אסיה וצפון אירופה טיפסו ב-6% השבוע ועמדו על 7,762 דולר ל-FEU, וזאת לאחר ירידה של 14% מאז פברואר עד שבוע שעבר. מורגשת ההשפעה של חסימת תעלת סואץ על עליית התעריפים.
ברבעון הראשון תנועת המטענים בכל הנמלים עמדה על 14.32 מיליון טון לעומת 14.49 מיליון טון בתקופה המקבילה אשתקד. מהנתונים עולה כי בנמל אשדוד נטענים פחות מכולות יצוא כאשר בחיפה המצב הפוך.