יום ראשון, 13 במרץ 2022

חוקי או לא חוקי

 


זכות העיכבון הינה זכות על פי דין, וכוונתה לייעל את הליך כריתתה של עסקה ולאפשר מסחר מהיר, דינמי ויעיל.

אך מה קורה כאשר סוכן האנייה מסרב למסור לסוכן המכס פקודת מסירה למטען של יבואן בשל חוב של סוכן המכס לסוכן האנייה מעסקה קודמת?

עו״ד גיל נדל על הנושא המרתק

בפרקטיקה של היבוא והיצוא ניתן להיתקל לא אחת במוביל ימי (או סוכנו) שמעכב סחורות ומסרב להנפיק פקודת מסירה בשל חובות כספיים. למשל, כאשר השולח לא שילם את דמי ההובלה של אותו משלוח, ועקב כך סוכן האנייה מסרב להנפיק פקודת מסירה. או, במקרה אחר, כאשר השולח חייב כסף בשל משלוחים קודמים, וסוכן האנייה תופס משלוח נוכחי (ששולמו עבורו דמי ההובלה) כ״בן ערובה״. לעיתים מעורב בעניין גם סוכן המכס: לדוגמא, כאשר סוכן האנייה מסרב למסור לסוכן המכס פקודת מסירה למטען של יבואן בשל חוב של סוכן המכס לסוכן האנייה מעסקה קודמת, או – במקרה חריף יותר – כאשר סוכן האנייה מסרב למסור לסוכן המכס פקודת מסירה למטען של יבואן א׳ בשל חוב כספי שיש ליבואן ב׳ כלפי המוביל (יבואן א׳ ויבואן ב׳ עובדים באמצעות אותו סוכן מכס, וכך מנסה סוכן האנייה לקשור ביניהם). זו, כאמור, התנהגות שניתן להיתקל בה בפרקטיקה, אולם אין זה אומר שזוהי התנהגות חוקית. אז מה החוק אומר בעניין זה?

זכות העיכבון הינה זכות על פי דין להפעלת סעד עצמי באופן המאפשר לבעל חוב להחזיק בנכס של חייב כערובה לתשלום החוב עד שיסולק, ללא כל צורך בפנייה לבית המשפט. זכות העיכבון בעצם נועדה לענות על צרכי המסחר של נותני שירותים וספקים שלא ניתן לדרוש מהם ׳לרוץ׳ בכל מתן שירות אל רשם המשכונות כדי לרשום משכון על נכסי החייב, ושעלולים להימנע מעשיית עסקאות בלא שיובטחו להם זכויותיהם מול החייב.

בכך, בעצם, מייעלת זכות העיכבון את הליך כריתתה של עסקה ומאפשרת מסחר מהיר, דינמי ויעיל.

זכות העיכבון יכולה להיווצר הן מכוח חוק והן מכוח הסכם בין הצדדים. ההסדר החקיקתי הכללי בדבר זכות העיכבון מקורו בחוק המטלטלין הקובע באופן כללי את דרך הפעלת הזכות, מהותה והיקפה. סעיף 11(א) לחוק המטלטלין קובע את זכות העיכבון מכוח החוק: ״עיכבון הוא זכות על פי דין לעכב נכס מטלטלין, כערובה לחיוב עד שיסולק החוב״. עם זאת, על מנת שלאדם תהא עילת שימוש בזכות העיכבון מכוח החוק, עליו להיכנס בשעריו של אחד החוקים הספציפיים המורים על זכות עיכבון ייחודית. כך, לדוגמה, קיימות הוראות עיכבון ספציפיות בסעיף 31 לחוק המכר, סעיף 5 לחוק הקבלנות, סעיף 12 לחוק השליחות, סעיף 8(ג) לחוק הנאמנות, סעיף 19 לחוק החוזים (תרופות) וכו׳.

פורסם באתר – www.port2port.co.il

יום ראשון, 6 במרץ 2022

תעלת סואץ: עלייה נוספת בתעריפי אגרות המעבר




החל מה-1 במרץ מתייקרות אגרות המעבר בתעלת סואץ בשיעור של עד 10%. נזכיר כי ב-1 בפברואר כבר התייקרו האגרות בכ-6% לכל כלי השיט העוברים בתעלה, למעט ספינות נוסעים ומכליות גז.

החל מהיום (1/3) מתייקרות אגרות המעבר בתעלת סואץ בשיעור של עד 10%. רשות תעלת סואץ הודיעה על ההעלאה בשבת בלילה. נזכיר כי ב-1 בפברואר כבר התייקרו האגרות בכ-6% לכל כלי השיט העוברים בתעלה, למעט ספינות נוסעים ומכליות גז.

הרשות הסבירה שההחלטה התקבלה ״על סמך הצמיחה המרשימה בסחר העולמי, השיפור בענף הספנות, פיתוח מסלולי הניווט (בתעלה) ושיפור שירותי המעבר בתעלת סואץ״. מחירי האגרות שונים על פי סוג הספינות. כך למשל מכליות הנפט ומוצריו יצטרכו לשלם עוד 5% מהיום כדי לעבור בתעלה. על מכליות המובילות גז וכן על אניות המובילות מוצרים כימיים לשלם עוד 10% כדי לעבור בתעלה.

במצרים מעריכים כי ייקור האגרות לא ישפיע על התנועה בתעלה בייחוד בתקופה הנוכחית כשלכלי השיט אין ממש אלטרנטיבה עקב עליית מחירי הדלקים.

אתמול (2/3) החלה ״רשות תעלת סואץ״ המצרית ליישם את החלטתה לייקר את אגרות המעבר לכל סוגי הספינות העוברות בתעלה ב-6%, ואת למעט ספינות תיירים ומכליות גז נוזלי. בתחילת ינואר החלה הרשות לצמצם ההנחות שנעו בין 5% ל-10% שנתנה לקווי הספנות המשתמשים בנתיב השיט הבינלאומי.

״רשות התעלה״ נימקה את החלטתה להפחית את ההנחות עליהן הכריזה במהלך משבר הקורונה בכך שהיא ״מעוניינת להפיק תועלת מהגידול בתנועת השיט העולמית, במיוחד עבור ספינות מכולות, לאחר פתיחת הנמלים מחדש וחידוש העבודות בהם במלוא התפוקה״. תנועת הגז הנוזלי בתעלת סואץ מהווה כ-4.5% מסך תנועת הסחר העוברת בתעלה. במצרים הסבירו שהפטור לספינות הקרוז מדמי מעבר מוגדלים תואם מצבה של התיירות העולמית, שנפגעה קשות במהלך השנתיים האחרונות עקב התפשטות הקורונה בעולם.

במקביל, אוסמה רביע, ראש רשות התעלה אמר אתמול שבמהלך חודש ינואר 2021 הגיעה תנועת הספינות בתעלה ל-1,774, עלייה של 11% לעומת השנה שעברה. רביע הוסיף בראיון לתכנית טלוויזיה שהתעלה השיגה בחודש ינואר הכנסה בשווי של 544 מיליון דולר, עלייה של 10% לעומת השנה שעברה.

פורסם באתר – www.port2port.co.il

יום רביעי, 2 במרץ 2022

יחדיו שילוח בינלאומי ועמילות מכס בע"מ



חברת "יחדיו שילוח בינלאומי ועמילות מכס בע"מ מתמחה בשינוע מטעני יבוא ויצוא בים באוויר ומתן שירותי עמילות מכס

יום שלישי, 1 במרץ 2022

Ashdod Port completed a significant phase in the 500 million shekel project to upgrade Platform 21

 

Ashdod Port is presently completing one of its more complex operational projects  after extensive renovations on the western side of Platform 21.

At the end of the process grain ships will be able to unload on the western side the platform.

This is part of a significant strategic process, involving an investment of about half a billion shekels in preparation for the upcoming competition, to upgrade Platform 21 and make it deeper so that megaships will be able to dock there.

The total length of Platform 21 is 850 meters. This will allow large container ships, with a length of about 400 meters and a capacity of 18 thousand containers, to dock at the port. The upgrade also includes making the eastern side of the platform deeper – about 17.5 meters – and reinforcing it so that it can support cranes weighing 130 tons; with the western side reaching a depth of about 16 meters – suitable for large grain ships.