יו״ר ועדת הכספים שלח את נציגי נמל חיפה, רשות החברות ועיריית חיפה לדיונים מחודשים על מנת להגיע להסכמות. אשל ארמוני, יו״ר חברת נמל חיפה, בדיון: תהליך ההפרטה הזה כבר החל. כבר קיבלנו הצעות של 18 חברות.
בדיון שנערך בוועדת הכספים של הכנסת השבוע השתתפה ראשת העיר חיפה, עינת קליש, אשר טענה כי רב הגלוי על הנסתר בפעילות הצפויה בשטח נמל חיפה – בייחוד בכל הקשור לנמל הדלקים והיקף פעילותו. לדבריה, חברת נמלי ישראל אינה משתפת איתה פעולה, אינה חולקת עמה מידע ופונה למועצה הארצית בניסיון לדלג ולעקוף את עיריית חיפה.
לדבריה, אומנם נושא חזית הים עומד על סיפו של הסכם עם חברת נמל חיפה אולם קשה לתכנן אזור בילוי לתושבי המפרץ לתיירים מבחוץ כאשר לא ידוע בוודאות האם יוקם או לא יוקם במרחק של 400 מטר מחזית תיירותית זו נמל דלקים וכימיקלים.
אשל ארמוני, יו״ר חברת נמל חיפה, שנכח אף הוא בדיון בוועדת הכספים, ציין כי ההפרטה ונושא העברת המניות אינו קשור לנמל הדלקים – שנמצאת באחריות חברת נמלי ישראל – וכי מדובר בתהליך ארוך שלקח זמן רב להניע אותו, להגיע להסכמות עם כלל הגורמים והזכיר כי נמל המפרץ תחת מפעיל סיני אמור להתחיל פעילותו בעוד שישה חודשים בלבד.
ארמוני אמר כי ״אני מדבר מדם ליבי. לפני שהייתי בתפקיד הזה הייתי מנכ״ל משרד ממשלתי והייתי מנכ״ל עירייה. הדבר הכי מורכב וקשה זה להביא סופיות של תהליכים, ולכדרר ממקום למקום כאשר יש כל כך הרבה גורמים בדמוקרטיה שלנו שצריכים לומר הן בסופו של דבר. ודאי שאי אפשר להתלונן שלא סגרנו בתהליך של שלוש שנים הסכם מקרקעין עם חנ״י שהיה פתוח 15 שנה, הסכמים עם אגף התקציבים. תשעה ועדים וההסתדרות.
״מצד אחד, יש הדברים שאומרת ראשת העיר, ובצדק היא מגינה על העניינים הסביבתיים, ומצד שני יש פה תהליך הפרטה שקשור בחלקו הקטן לעיריית חיפה. תהליך ההפרטה הזה כבר החל. אנו כבר קיבלנו הצעות של 18 חברות. אנחנו מוכרים פה נכס של מדינת ישראל.
״לגבי חזית הים, אכן חזית הים זה מיזם משותף שלנו עם העירייה. ניסיתי פעמים רבות לשבת גם עם ראשת העיר וגם עם נחשון צוק. אי אפשר לומר עליי שאיני אדם שמנהל משא ומתן. עובדה שהצלחנו היכן שאחרים נכשלו – גם בזמן וגם במקום. לכן אני רוצה להסביר את העובדה שעיכוב משמעותי של תהליך, והכנסת העירייה בהיבט הרחב של הדברים שקשורים לחיפה ולמיזמים אחרים בתוך הפריזמה הזו שצריך לאשר את אופן המכירה של הנמל יכול להביא לכך שלא נגיע לסיום ההפרטה, כאשר שני נמלים חדשים נבנים ויופעלו, ואלף משפחות שאתם כל כך מגנים עליהם – אני מדגיש את זה כדי לומר שאני מציע, שאם אנחנו רוצים לייצר עוד משא ומתן מול העירייה, לקבוע לוח זמנים קצר ככל האפשר כדי להביא את זה בתוך מסגרת הזמן עד שהחברות צריכות להציע, כי לא פשוט למכור את הנמל הזה״.
ח״כ בצלאל סמוטריץ, שהיה עד לפני שמונה חודשים שר התחבורה, והכיר את תהליכי ההפרטה בנמל חיפה, ציין כי ״אצלי זה לא היה קורה. מי שמתכנן בלי לדבר עם ראש העיר זה חנ״י, שמגישה את זה. היא הולכת כנראה למועצה הארצית כי היא לא מצליחה להגיע להסכמות עם העירייה אז היא מדלגת מעליה. אני לא מכיר את זה היום – יודע מה היה לפני שמונה חודשים, אבל ברור לי שזה חייב להיעשות בהסכמה. ברור לי שאין מצב שאירוע כזה של תכנון ופיתוח לא נעשה בשיתוף פעולה. אני גם אומר לראש העיר – לא בטוח שנכון לקחת את האירוע הגדול והכל כך צודק הזה – יהיה מספיק לשים על הסיכה של העברת המניות שהוא הליך פרוצדורלי לחלוטין״.
רועי כחלון, האחראי על הפרטת נמל חיפה מטעם רשות החברות הממשלתיות, אמר בדיון כי״ רשות החברות היא לא גורם מחליט. אנחנו מיישמים את החלטת ועדת שרים לענייני הפרטה מיום 21.1.2020 שקיבלה החלטה להפריט את החברה לאור הנסיבות שהיו. כמובן ההחלטה הזו טעונה אישור ועדת הכספים של הכנסת ולכן הגענו הנה, לקבל את האישור. שיטת המכירה שנקבעה, שאומרת גם להשקיע בהון החברה כדי לשמור על החברה כחברה אסטרטגית של מדינת ישראל לעתיד, היא השיטה האופטימלית במצב הדברים האלה״.
כאמור, בסיכום הדיון החליט יו״ר ועדת הכספים, ח״כ משה גפני, כי על הצדדים לשבת ולהגיע להסכמות. לדבריו, ועדת הכספים לא תביא את ההחלטה לאישור כאשר קיימות מחלוקות כה גדולות בין הצדיים. רק לאחר מכן יעלה הנושא להצבעת ועדת הכספים של הכנסת.
פורסם באתר – www.port2port.co.il
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה