העילה לסכסוך העבודה מטעם ההסתדרות: כוונה לאפשר לנמלי המפרץ והדרום לפרוק אניות מטען כללי בשטחם.
ההסתדרות: השביתה תחל ב-1 בפברואר ובמהלכה ישבתו 1,400 עובדי נמל אשדוד ו-1,000 עובדי נמל חיפה. לין: תקופה קריטית במשק המדינה
ההסתדרות הודיעה אתמול (ב׳) למדינה על סכסוך עבודה בנמל חיפה ובנמל אשדוד, וזאת לנוכח כוונת המדינה, לטענתה, לאפשר לנמל המפרץ ולנמל הדרום לפרוק אניות מטען כללי ברציפיהם, ולא רק אניות מכולה כפי שנקבע בין המדינה לוועדים במסגרת הרפורמה בנמלים. יש לציין כי בנמלי המפרץ אין תשתית של מנופי מטען כללי אלא רק מנופים לטיפול במכולות כך שטרם ברור כיצד בנמלים אלה יפרקו אניות מטען כללי.
במסגרת ההודעה כתבה ההסתדרות כי בכוונתה להשבית את הנמלים החל מ-1 בפברואר, כאשר בשביתה ייקחו חלק 1,400 עובדי בנמל אשדוד ו-1,000 עובדי נמל חיפה, וזאת, לנוכח ״כוונה לעשות שימוש בנמלי הים החדשים, או במי מהם, לפריקת מטען כללי, וזאת באופן חד-צדדי, כרעם ביום בהיר ובניגוד מוחלט להבנות רבות שנים אשר היוו את הנחת העבודה בעת ניהול המשא-ומתן לחתימת הסכמי הרפורמה בנמלי הים. כל זאת מבלי שהנושא יהיה מוסדר מול צד העובדים, וזאת כנובע מחוסר תום לב קיצוני של צד המעסיקים במהלך המשא ומתן כאמור״.
אבי אדרי, יו״ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אמר כי ״במשך 8 שנים המדינה הציגה לנו ולחברות הנמל מצגים שלא יכנסו אניות מטען כללי לנמלים החדשים. כל ההסכמים, רשתות הבטחון לעובדים (תעסוקתיים וכלכליים), הסכמי הפרישה שנחתמו נבנו על מצגי המדינה שחברות הנמל לא ייפגעו בתחום המטען הכללי. משמעות כניסת אניות מטען כללי לנמלים החדשים משולה לפגיעה כלכלית אנושה בנמלים הקיימים וקריסת כל הסכמי הרפורמה שנחתמו בדם, יזע ודמעות. אנחנו תקווה שהמדינה ונציגיה יעמדו בהבטחות המפורשות שניתנו לנו במהלך הסכמי הרפורמה״.
נמל אשדוד: הוכינו בתדהמה מהעיתוי
סמנכ״ל המשאבים של חברת נמל אשדוד הגיב השבוע לכוונה להכריז סכסוך עבודה בנמל אשדוד וכתב לאבי אדרי, יו״ר ועד איגוד עובדי תחבורה בהסתדרות, כך: ״אנו מוכרחים להביע את התדהמה שהיכתה בנו נוכח עיתוי מסירת ההודעה, זאת בעיצומו של גל קורונה בו ישנו היקף חסר תקדים של מאומתים ובאופן המשפיע על המשק הישראלי. עצם מסירת ההודעה בעיתוי זה הוא בבחינת חוסר תום לב בהתגלמותו ובבחינת ניצול ציני וחסר תקדים של ׳מצב החירום׳ בו מצויה המדינה ובתוך התעלמות מוחלטת מכך שהנמל הוא בבחינת שירות חיוני וקיומי. במהלך כל תקופת המגיפה, החל מחודש מארס 2020, לא נגדע מקור פרנסתם של עובדי החברה ולו ליום אחד. זאת, בניגוד גמור לסקטורים אחרים במשק שספגו את ׳נחת זרועה׳ של הקורונה״.
לין: על העובדים להשתתף באינטרס הלאומי הכולל
נשיא איגוד לשכות המסחר, עו״ד אוריאל לין, הגיב היום על הכרזת סכסוך העבודה של ההסתדרות הכללית בנמלי הים, ואמר: ״לא ייתכן שמדינת ישראל תמשיך להתנהל תוך הפקרת אינטרסים של כלל המשק והמגזר העסקי על מנת להגן על אינטרסים עקרוניים של קומץ עובדים בנמלי הים. זוהי התנהלות שמתאימה יותר לרפובליקת בננות ולא למדינה מסודרת. ההסתדרות הכללית וועדי העובדים בנמלי הים חייבים לדעת שעליהם להשתתף באינטרס הלאומי הכולל.
״יש להצטער על כך שהסתדרות העובדים הכללית הכריזה על סכסוך עבודה כללי בנמלי הים של ישראל בתקופה שהיא כה קריטית במשק המדינה. וזאת לאחר שכל המשק וכל רשויות המדינה מודעים לכך שבמיוחד בשנים 2020 ו-2021 היו פיגורים ממושכים מאוד בפריקת מטעני יבוא, במיוחד בפריקת מטעני מטען כללי וצובר, מה שהעלה מאוד את יוקר המחייה בישראל. חמישה רציפים עומדים כיום שוממים בנמלי הים של ישראל. הם תשתית הנמלים בבעלות מדינת ישראל. עובדי הנמלים הוותיקים לא ייפגעו במאומה אם בתקופת החירום הנוכחית ייעשה שימוש ברציפים אלה לצורך פריקת מטען כללי וצובר, במיוחד שאין שום התחייבות של המדינה שלא להפעיל את חמשת הרציפים 7 8 והמערבי בחיפה ו 25 28 באשדוד. זו היתה רק ציפייה של ההסתדרות״.
לכל ברור שהשימוש ברציפים אלה יאפשר חיסכון זמן גדול בפריקת מטענים כלליים, ימנע הטלת עלויות נוספות, המוטלות ישירות על המגזר העסקי, על כלל המשק וכלל הציבור״.
פורסם באתר – www.port2port.co.il
צילום: port2port
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה