יום ראשון, 5 באוקטובר 2025

תעריפי ההובלה הימית בשפל חדש

תעריפי ההובלה הימית בשפל חדש
#Drewry #VespucciMaritime #ירידתמחירישילוח #לארסינסן #מדדCCFI #מדדSCFI #מדדWCI #שוקהספנות #תחזיותשילוח2026 #תעריפיהובלהימית

1. רקע: עולם ההובלה הימית ומדדי תעריפים


1.1 החשיבות של תעריפים בספנות מכולות
הובלה ימית מהווה את עמוד השדרה של הסחר הבינלאומי. רוב הסחורות הנעות בין יבשות מועברות במכולות (Container Shipping). עלות ההובלה – המחיר שמשלם היבואן/היצואן או המשלח – היא מרכיב מרכזי המשפיע על רווחיות, תמחור, תכנון מלאי והחלטות שרשרת אספקה.
בשוק ה-ספוט (Spot) – כלומר תעריף חד-פעמי למשלוח בודד – המחיר נקבע על פי היצע וביקוש, זמינות קיבולת, עיכובים בנמלים ושיבושים (משבר, מזג אוויר, שביתות, חופשות ייצור). כדי לעקוב אחר התפתחות המחירים דרושים מדדים מנורמלים לאורך נתיבי מפתח.
1.2 מדדים כסמנים עיקריים בשוק מכולות
בענף מקובלים מספר מדדי Benchmark המשמשים חברות ספנות, משלחים, יבואנים ויצואנים:
- WCI (World Container Index) – מדד עולמי שפותח על-ידי Drewry.
- SCFI (Shanghai Containerized Freight Index) – מדד ספוט ליצוא משנגחאי.
- CCFI (China Containerized Freight Index) – מדד סיני רחב נוסף.
- מדדים אזוריים (אסיה–האוקיינוס השקט, מזרח–מערב), וכן מדדי תפוסה/ניצולת (Utilization).
כל מדד משקף היבט אחר של השוק: גלובלי, אזורי, או קווי. להלן העמקה במדד WCI והשוואתו לאחרים.

2. מדד WCI: מקור, חישוב ותפקידים


2.1 מקור המדד והגורם המפעיל
WCI – World Container Index מוצג ומתוחזק על ידי חברת Drewry – חברת מחקר וייעוץ ותיקה בתחום הספנות, הלוגיסטיקה ושרשרת האספקה. Drewry מוכרת כמקור עצמאי ואמין למדדי שוק ומפרסמת גם סדרות מעקב נוספות.
“For many years, World Container Index has been the go-to, independent, global reference for index-linked contracts.”
2.2 מה נמדד ואיך מחושב
WCI משקף תעריפי ספוט במכולות FEU (40 רגל) במספר נתיבי מפתח גלובליים (בעיקר מזרח-מערב). הוא משוקלל משמונה קווים מייצגים ומתעדכן תדיר בעדכונים שבועיים. המדד מתמקד במחירי שוק ולא במחירי חוזה ארוכי טווח, ולכן רגיש לתנודות קצרת טווח.
בנוסף לעדכוני המדד, Drewry מציעה שירותי נתונים משלימים כגון Container Freight Rate Insight המעניקים עומק לפי זוגות נמלים וקווים ספציפיים.
2.3 יתרונות, חסרונות ואתגרים
יתרונות:
- מדד בינלאומי מוכר ועצמאי – בסיס להשוואות ולחוזים צמודי אינדקס.
- רגישות גבוהה למגמות שוק הספוט ומעקב רציף אחר קווי מפתח.
- שקיפות ועדכונים שבועיים לכלל בעלי העניין.
חסרונות ואתגרים:
- אינו מכסה את כל הקווים האזוריים/נישתיים.
- פערים לעומת מחירי חוזה (Contract Rates) שעלולים לנוע בקצב שונה.
- עונתיות ושיבושי תפעול (למשל Golden Week) עלולים לייצר סטיות חריפות בטווח קצר.
2.4 WCI בתצוגות וניתוחים
פלטפורמות נתונים כמו MacroMicro מסבירות כי WCI של Drewry עוקב אחר מחירי FEU בשמונה קווים מרכזיים. באתר Drewry ניתן לראות את מגמת השינוי השבועית (עליות/ירידות) ואת נתוני השוואה היסטוריים.

3. מדדים משלימים והשוואות: SCFI, CCFI ועוד


3.1 SCFI – Shanghai Containerized Freight Index
SCFI מנטר תעריפי ספוט ליצוא משנגחאי ליעדים עולמיים. בשל מעמדה של שנגחאי כמרכז מכולות בינלאומי, SCFI נחשב אינדיקטור רגיש לביקוש מסין וללחצים תפעוליים במוצא.
3.2 CCFI – China Containerized Freight Index
CCFI מספק תמונת עומק רחבה יותר של תעריפי ההובלה מסין, פחות ממוקד שנגחאי ויותר ממוצע אזורי/אוקייני. ירידות שנרשמו בשנה החולפת חיזקו את האיתות לחולשה בביקוש, לרבות בקווי אסיה–אמריקה.
3.3 השוואות מגמות
השילוב בין WCI (גלובלי), SCFI ו-CCFI (רגישים לסין) מאפשר להבחין האם החולשה היא נקודתית/אזורית או גלובלית. כאשר כל המטריצות מצביעות מטה – הסבירות לשוק “רפוי” הולכת וגוברת.

4. המצב הנוכחי – מגמות מרכזיות ודגשים


4.1 נתונים מדווחים
- WCI ירד השבוע ב-8% – רצף ירידות של 15 שבועות.
- רמת WCI סביב 1,761 דולר ל-FEU לפי הדיווח.
- שנגחאי→לוס אנג׳לס: ירידה 10% ל-2,311$ ל-FEU; שנגחאי→ניו-יורק: ירידה 8% ל-3,278$.
- אסיה→אירופה: ירידות 7%–9% (רוטרדם/גנואה).
- SCFI ירד ל-1,198.21 נק׳ ובהמשך ל-1,114.52; ממוצע רבעוני 1,645 נק׳ (-37% שנתי).
- CCFI: ירידה שנתית ~19%.
- צמצום קיבולת לא מנע המשך ירידות; ירידות גם בקווים אטלנטיים מערבה (>100$ ל-FEU).
4.2 פרשנות ותובנות
רצף של 15 שבועות ירידה במדד WCI מדגיש מגמה ולא אירוע נקודתי. ירידות בקווי-ליבה מעידות שהלחץ אינו מרוכז בשוליים אלא במרכז השוק. העובדה שהירידות מופיעות עוד לפני האטה עונתית (למשל Golden Week) מעלה את פוטנציאל ההמשך מטה עם התקדמות העונה.
בפרשנות מקצועית הוטעם כי המחירים “חזרו ואף ירדו מתחת לרמות שלפני השיבושים” – עדות לעומק החולשה בשוק הנוכחי.

5. לארס ינסן ו-Vespucci Maritime: רקע ופרסונליה


5.1 לארס ינסן – ביוגרפיה ותפקיד
לארס ינסן (Lars Jensen) הוא מנכ״ל Vespucci Maritime ומבכירי מנתחי השוק בענף המכולות. בעמוד ה-About של החברה מפורטים עשרות שנות ניסיון בניתוח שוק, מודיעין עסקי והובלת פרויקטי דיגיטל בספנות. מקורות כנסים וארגונים מקצועיים מציינים תפקידים קודמים בקבוצת Maersk (כולל הקמת YouShip), וכן יזמויות ופעילות כיועץ עצמאי.
5.2 Vespucci Maritime – מה עושה החברה
Vespucci Maritime מתמקדת בייעוץ אסטרטגי, ניתוח, ניהול הכנסות, תהליכים ודיגיטציה בענף הספנות מכולות. החברה מלווה מפעילים, נמלים, משקיעים וגורמי שרשרת אספקה בקבלת החלטות מבוססות נתונים.
5.3 הערכת אמינות
הצטטת ינסן משתלבת עם מעמדו המקצועי. אף שעמדות אנליטיות אינן "נבואות", הן מספקות עדשה מנוסה לקליטת תנועות השוק ולהסקת צעדי ניהול סיכונים.

6. ניתוח ביקורתי: משמעויות, סיכונים ותרחישים


6.1 גורמים אפשריים לירידה
- עודף קיבולת מול ביקוש נמוך – תחרות לירידת מחירים גם לאחר צמצום הפלגות.
- האטה בביקושים – ירידה בייצור/צריכה בארה״ב ובאירופה מתורגמת לירידה בהזמנות הובלה.
- עיכובים לוגיסטיים – צווארי בקבוק בנמלים פוגעים בקיבולת המעשית.
- עונתיות – Golden Week בסין מעמיק תנודתיות; כאן הירידה מקדימה את העונה.
- רגולציה/מיסים/סחר – מכסים והגנות סביבתיות משפיעים על נפחי סחר ועלויות.
- תחרות חלופית – Sea-Rail, אוויר, ושינוי גיאוגרפיית ייצור מפחיתים לחץ על נתיבים מסוימים.
6.2 סיכונים
- המשך ירידת מחירים ושחיקה במחירי חוזה.
- לחץ פיננסי על מפעילים חלשים.
- תנודתיות בשרשרת האספקה (שינויים בלוחות הפלגה/ביטולי הפלגות).
- קושי להשקיע בשדרוג צי ותשתיות בתקופות הכנסה נמוכה.
- סיכון להתערבויות מדינתיות/רגולטוריות.
6.3 תרחישים
- התאוששות מתונה – ביקוש עולה + ניהול קיבולת הדוק → יציבות ועליות קלות.
- המשך ירידה – ביקוש חלש → מחירים נמשכים מטה עד התאמת קיבולת.
- תיקון נגדי – שיבוש חיצוני מצמצם קיבולת → זינוק מחירים.
- ריכוז שוק – מיזוגים/רכישות מעלים שליטה ומייצבים חלקית.
- חוזים אינדקסיאליים – אימוץ WCI כעוגן תמחור להפחתת אי-ודאות.
6.4 צעדי פעולה מומלצים
- מעקב משולב אחר WCISCFICCFI ולא להסתמך על מדד יחיד.
- שקילת חוזים מקושרי-אינדקס כדי לייצר שקיפות וניהול סיכוני מחיר.
- ביזור קווים ונמלים והקטנת תלות בנתיב בודד.
- שילוב מודלי הובלה (Sea-Rail/יבשה) להגדלת אמינות שירות.
- ניהול מלאי גמיש – ניצול מחירים נמוכים מבלי לנעול הון ואחסנה עודפת.
- Analytics – הצלבת מדדים עם נתוני ביקוש פנימיים לזיהוי חלונות הזדמנות.

7.


https://www.unitedxp.co.il/scfi/

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה